پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- با ساکتین و کاسبین فتنه آشنائیم. این تعابیر توهمی نیست و حقیقتا تاریخی و در هر فتنه ای مصداق و نقش آفرینی سیاسی دارند.

ساکتین فتنه چه کسانی بودند؟ کسانی که ابعاد غبارآلود فتنه برایشان روشن بود، اما برای آگاهی مردم قدم از قدم برنداشتند و زبان به کام گرفتند و کنج عافیت گزیدند؛ تاآنجا که غبار حق و باطل به اغتشاشات 88 و تقابل علنی تبدیل شد.

نقش کاسبین فتنه نیز در همان ایام فراموش نمی شود. کاسبین فتنه اگرچه با فتنه نبودند اما هم از «نام فتنه» نفع بردند و هم از «گذار فتنه» و طولانی شدن آن ایام. هم «جیب اقتصادی» دوختند و هم «چنگ سیاست» تیز کردند. درباره این افراد حرف بسیارست. کاسبین فتنه دیروز، خودشان امروز شعبه ای از فتنه اند و به تعبیر رهبری سرنوشت شان به 9 دی و آگاهی مردم بند است.

با همین تعریف، آشوب این روزها نیز بدون ساکتین و کاسبین نیست.

1- ساکتین آشوب اخیر کسانی اند که نسبت به این حوادث علم داشتند اما کوتاهی کردند و مانع بروزش نشدند. می دانستند که سرنوشت این «سیاهه تلخ اقتصادی» تا «کف خیابان» کشیده می شود و اما سکوت کردند و به وظیفه شان عمل نکردند. آیا شورش «یقه آبی ها و کارگرها» و «وندالیسمِ برخی شبکه های رسانه ایِ خبیث» قابل پیش بینی نبود؟ چرا اقدامی نکردند؟ اقدام آنروز می توانست مانع آشوب این روزها شود.

بدون تردید ساکت این اغتشاشات دولت است. چه آنکه بعد از آشوب ها نیز در موضعی دوگانه از حق گوئی کناره گرفتند. رجوع کنید به سخنان شاذ آقای رئیس جمهور درباره مطالبات غیراقتصادی آشوب ها.  

2- اما کاسبین آشوب چه کسانی اند؟ کسانی که اگرچه حساب شان را از اغتشاشات جدا کردند، اما حاضر نیستند پای هزینه ها و اشتباهات دولت بایستند و هر روز به بهانه ای سفره شان را از ساکتین آشوب جدا می کنند. این نیز خلاف انصاف است. روشن است که قصور و تقصیرهای این دولت بر گردن اصلاح‌طلبان است و نمی توانند شانه خالی کنند. کاسبین آشوب، از این بلوا و برای زمین خوردن دولت دندان تیز کرده اند.

گوئی دولت آینده بر گرده همین موج بی اعتمادی به دولت فعلی نشسته و عبور از «این دولت» و «این مجلس» تنها راه جبران کسریِ مشروعیت از «تکرار می کنم»ها شده است.