در حالی که افزایش تولید نفت آمریکا رشد 10 درصدی قیمت نفت نسبت به رقم های پایین ثبت شده در ماه دسامبر را تضعیف کرده، قیمت نفت روز جمعه کاهش داشت و از بالاترین رقم های ثبت شده در طی 2 سال و نیم اخیر فاصله گرفت.

قیمت نفت برنت امروز 3 سنت کاهش داشت و به 68 دلار و 5 سنت رسید، اما فاصله چندانی از بالاترین رقم 2 سال و نیم اخیر (68 دلار و 27 سنت) که دیروز به ثبت رسیده بود ندارد.

قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا نیز امروز با 38 سنت افزایش به رقم 62 دلار و 1 سنت رسید.

تجار گفتند، اعتراضات در ایران، سومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک دلیل رشد قیمت ها در روز پنجشنبه بوده است.

کاهش تولید های واپک و روسیه که از ژانویه سال گذشته آغاز شده و قرار است تا پایان سال 2018 ادامه یابد و همچنین رشد قوی اقتصاد جهانی و بازارهای مالی به طور کلی موجب تقویت قیمت نفت شده است. این عوامل موجب کاهش شکاف میان عرضه و تقاضا در بازار گشته است. میزان ذخایر نفت خام تجاری آمریکا در هفته منتهی به 29 دسامبر 7.4 میلیون بشکه کاهش داشته و به رقم 424.46 میلیون بشکه رسیده است. این رقم نسبت به ارقام بی سابقه ثبت شده در مارس سال گذشته 20 درصد کاهش نشان می دهد و به نزدیکی متوسط 5 سال گذشته یعنی 420 میلیون بشکه رسیده است.

با این وجود، از آنجایی که اعتراضات تاثیری بر تولید نفت ایران نداشته و اینکه تولید نفت آمریکا احتمالا به زودی از مرز 10 میلیون بشکه عبور خواهد کرد، تردیدهایی در مورد ادامه روند افزایش قیمت ها در بازار پیدا شده است.