، معاون رییس جمهور ضمن ارائه پاسخ‌هایی درباره حواشی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر انتصاب‌هایی که مورددار تلقی شده‌اند و همچنین سفر خانوادگی یکی از معاونان، افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور را تایید کرد و گفت: 160 میلیارد تومان از اعتبارات عوارض خروج به سازمان تعلق خواهد گرفت.

علی‌اصغر مونسان در نشست خبری که روز یکشنبه 19 آذرماه در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور که آیا ناشی از حساسیت‌های رییس جمهور نسبت به خروج 9 میلیون ایرانی بوده و یا بخشی از این عوارض به این سازمان تعلق خواهد گرفت گفت:‌ آنچه رییس‌جمهور تاکید داشتند، به موضوع رونق گردشگری و ارتقاء این صنعت و افزایش تورهای ورودی مربوط است. به همین خاطر در زمان تدوین لایحه بودجه، دولت برای عوارض خروج از کشور تصمیمی گرفت که بر این اساس بخشی از اعتبار به این سازمان تعلق می‌گیرد و سازمان برنامه و بودجه این اعتبار را در بودجه سازمان در سال 97 در نظر گرفته است.

او در پاسخ به اینکه آیا سازمان میراث فرهنگی برای افزایش عوارض نظر مشورتی داشته است گفت:‌ حتما در تدوین بودجه دستگاه‌ها نظر دارند و همه بخش‌ها موظف به همکاری هستند و برای ما مهم، افزایش منطقی است و اگر قرار است درآمدی به دست آید، باید صرف حمایت‌ از تورهای ورودی شود.

او در پاسخ به این سوال که چند درصد از این عوارض به سازمان تعلق گرفته گفت: این موضوع باید در بودجه سال 97 پس از تصویب مجلس نهایی شود، اما در گذشته 10 هزار تومان از عوارض خروج از کشورِ هر شخص به سازمان می‌رسید که اکنون به 40 هزار تومان افزایش یافته و در کل 160 میلیارد تومان اعتبارات عوارض به این سازمان تعلق خواهد گرفت.

او همچنین درباره تسهیلات تخصیص یافته از سوی صندوق توسعه ملی که در گزارش 100روزه به آن اشاره نشده گفت: این صندوق اعتبارات را کامل در اختیار قرار داده، اما شاید بانک‌ها نتوانستند به خوبی به وظایف خود عمل کنند؛ بنابر این قرار شده در مذاکراتی با صندوق توسعه ملی بازنگری درباره بانک‌هایی که بد عمل کرده‌اند داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در این نشست که معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، معاون رییس‌جمهور را همراهی می‌کرد. سعید اوحدی در ادامه این پرسش درباره آمارهای تکراری گزارش 100 روزه توضیح داد: تا سال ۹۲، دو هزار و 700 پروژه در زمینه اقامتی به بهره‌برداری رسید که از سال 92 تا ۹۶، 1400 پروژه اضافه شد.

وی اضافه کرد: تا سال ۹۲، حدود 45 درصد از پروژه‌ها مربوط به تاسیسات اقامتی بودند، اما در فاصله این سال‌ها 65 درصد پروژه‌ها فعال شد که بیانگر رویکرد سرمایه‌گذاران به حوزه گردشگری و اقامتی است.

به گفته او، از 1700 پروژه 620 پروژه پیشرفت فیزیکی دارند که از بین آنها 160 هتل چهار و 5 ستاره در حال ساخت هستند.

اوحدی اضافه کرد:‌ در سال 96 صندوق توسعه ملی 300 میلیارد تومان تسهیلات به پروژه‌های گردشگری تخصیص داده که برای سه ماهِ پایان امسال نیز 200 میلیارد تومان دیگر نیز مصوب کرده است. برای تخصیص این پروژه‌ها با توجه به عملکرد بانک‌ها قرار شده هفته آینده با مدیران صندوق جلسه‌ای به منظور غربالگری بانک‌ها انجام شود.

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث همچنین خبر داد:‌ همچنین برای سال 97 توافق‌های اولیه‌ای با صندوق برای تخصیص هزار میلیارد تومان تسهیلات برای پروژه‌های گردشگری صورت گرفته که نشان از 300 درصد افزایش کمک‌های اعتباری نسبت به سال 96 است.

درحال بروز رسانی...