بعد از انتشار گزارش فروش هویج‌های آمریکایی در شهروند، این فروشگاه تمامی این محصولات را جمع کرد؛ این در حالی است که این فروشگاه مدعی تولید هویج‌های آمریکایی در روستایی در ساوه است ولی مدارک موجود نشان می‌دهد هویج‌ها در کالیفرنیا آمریکا تولید شده است.

به دنبال انتشار خبر فروش «هویج‌های آمریکایی 90 هزار تومانی» در فروشگاه‌های شهروند که متعلق به شهرداری تهران است و موج انتقاداتی که در خصوص فروش کالاها و میوه‌های سوپرلوکس در این فروشگاه ایجاد شد، عصر روز گذشته فروشگاه شهروند در توضیحات مکتوبی، به توجیه فروش این محصولات پرداخت.

در بخشی از این توضیحات ارائه شده توسط مدیریت این فروشگاه اعلام شد آمده: «بیبی کروت اطلسی (هویج به اصطلاح آمریکایی) مربوط به محصولات کشاورزی رضوانی تولید داخل بوده و محل کشت این محصولات در شهرستان ساوه، بخش 3 روستای آوه، فاز یک، پلاک 718 فرعی از 148 اصلی است.»

جمع آوری «هویج آمریکایی 90 هزار تومانی» از فروشگاه شهروند (+عکس)

1) این در حالی است که روی بسته بندی این هویج‌های آمریکایی، صراحتاً بر آمریکایی بودن این محصول تاکید شده و حتی نام شرکت بسته بندی و ارسال این محصول هم که یک شرکت خارجی است بر روی این بسته‌ها درج شده است.

جمع آوری «هویج آمریکایی 90 هزار تومانی» از فروشگاه شهروند (+عکس)

2) علاوه بر آن شرکت شهروند در حالی آدرس محل تولید این هویج‌های آمریکایی را در روستای آوه ساوه عنوان کرده که بر روی بسته بندی این هویج‌ها، محل تولید آن «مزارع GRIMMWAY» در ایالت کالیفرنیا ذکر شده است. این در حالی است که آدرس سایت شرکت تولید کننده این محصول در مزارع مذکور کالیفرنیا است «grimmway.com» که لوگوی آن بر روی بسته هویج‌های آمریکایی هم حک شده.

جمع آوری «هویج آمریکایی 90 هزار تومانی» از فروشگاه شهروند (+عکس)

3) از سوی دیگر بر روی بسته بندی یکی دیگر از محصولات عرضه شده این فروشگاه که تحت عنوان «فیسالیس» عرضه شده است نیز علی‌رغم اینکه برچسب محصولات کشاورزی رضوانی حک شده، نام «بوگوتا کلمبیا» به عنوان محل تولید این محصول ذکر شده است.

جمع آوری «هویج آمریکایی 90 هزار تومانی» از فروشگاه شهروند (+عکس)

همچنین در بخش دیگری از این توضیحات آمده که «تولید این محصولات خود زمینه ساز اشتغال زایی است و در حالت عادی برای حداقل 80 نفر ایجاد شغل کرده است، شرکت شهروند نیز در راستای حمایت از تولیدات داخل و تامین رضایت مشتریان محصولی را عرضه کرده که نه تنها تولید داخل کشور است بلکه جز محصولات صادراتی و ارزشمند کارآفرین جوان کشورمان است.» این در حالی است که یا بسته بندی این محصولات به دروغ مدعی تولید این هویج‌ها در کشور آمریکا شده و یا به دروغ به مدیران این شرکت گفته شده که این محصولات تولید داخل هستند که در هر دو حال مدیریت این شرکت باید پاسخگو باشد. علاوه بر این با فرض صحت ادعای شرکت شهروند در خصوص برگزاری جلسه با نمایندگان وزارت صنعت،معدن و تجارت در روز گذشته در خصوص هویج‌های آمریکایی و تایید این نمایندگان، لازم است علاوه بر شرکت شهروند، نمایندگان این وزارتخانه نیز در خصوص تناقض بسته‌بندی و موارد نوشته شده بر روی آن توضیحات شفافی را ارائه دهند و در این توضیحات عنوان کنند که در صورت تولید این محصول در داخل کشور و صادراتی بودن آن، چرا هیچ نامی از کشورمان بر روی بسته بندی اصلی این محصول درج نشده است.

از سوی دیگر با توجه به غیرقانونی بودن واردات برخی از اقلام و محصولات عرضه شده در این فروشگاه از جمله میوه‌های گرمسیری که جزو موارد ممنوعه واردات بوده و تعزیرات حکومتی بارها با عرضه این میوه‌های گرمسیری در میادین میوه و تره‌بار به عنوان محصولات قاچاق، لازم است تا تعزیرات حکومتی نیز به موضوع ورود کنند تا مشخص شود این محصولات تحت چه عنوانی وارد کشور و در فروشگاه شهروند عرضه شده است.

جمع آوری «هویج آمریکایی 90 هزار تومانی» از فروشگاه شهروند (+عکس)

در پایان باید تاکید کرد که علی‌رغم تمامی توضیحات شرکت شهروند در خصوص قانونی بودن عرضه «هویج آمریکایی» در این فروشگاه و سایر محصولات سوپرلاکچری، روز گذشته و پس از انتشار گزارش این خبرگزاری، تمامی این محصولات از فروشگاه شهروند جمع‌آوری شده است.