به گزارش پارس به نقل از اقتصاد پرس، عضو هیات علمی دانشگاه علامه درباره اقدام اخیر بانک مرکزی مبنی بر تثبیت نرخ سود بانکی گفت: دعوا بر سر تغییر نرخ سود بانکی مقوله ای است که همواره مدافعان و مخالفان خاص خودش را داشته است. بنابراین در شرایط کنونی اقدام اخیر بانک مرکزی مبنی عدم تغییر نرخ سود بانکی، اقدام درستی بوده است که از سوی این نهاد در سیاست صورت گرفته است.

عباس شاکری گفت: در شرایط اقتصادی کنونی که به شدت بی ثبات است، تورم بالاست، رشد اقتصادی کاهش قابل ملاحظه ای یافته است و بخش غیرمولد گوی سبقت را از بخش مولد گرفته است، باید ابتدا به فکر ثبات و ارائه راه حل های مناسب بود که اقدام اخیر بانک مرکزی حرکتی در همین راستا بوده است.

شاکری افزایش نرخ سود بانکی را صرفا به نفع بخش غیر مولد عنوان کرد و گفت: افزایش نرخ سود بانکی صرفا به نفع فعالان بخش غیر مولد است.

شاکری گفت: یکی از فعالان اصلی بخش غیرمولد، خود سیستم بانکی و موسسات اعتباری است. وی با انتقاد از عملکرد بانک ها و موسسات اعتباری تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از بانک ها و موسسات اعتباری با در اختیار داشتن بخش قابل توجهی از سرمایه مردمی در قالب شرکت های حقوقی اقدام به خرید و فروش در بازارهای ارز، مسکن، طلا می کنند که این مسئله به شدت بر اقتصاد اثر سوء دارد.

شاکری گفت: از یک منظر افزایش سود بانکی سبب تجهیز منابع بیشتر در اختیار وسودجویان و دلالان بانکی و مالی می شود که این مسئله فقط به نفع فعالان بخش غیرمولد اقتصاد است.

وی شفاف سازی در سیستم بانکی را یکی از اقدامات موثر در کنترل نقدینگی دانست و گفت: برای کنترل نقدینگی باید اول به سراغ سیستم بانکی رفت. باید در سیستم بانکی مشخص باشد چه کسانی تسهیلات گرفته اند و در کجا مصرف کرده اند، صورت های مالی باید شفاف باشد. معوقات باید مشخص و شفاف شود و عملکرد شرکت های تابعه بانک ها و موسسات بایستی مورد ارزیابی قرار گیرد.