موسی شمس مولوی در گفت‌وگو با ایسنا و درارتباط با افزایش تعرفه واردات آبمیوه عراق از 30 به 130 درصد و تاثیر آن بر صادرات آبمیوه از ایران به این کشور، اظهار کرد: عراق و افغانستان دو بازار اصلی ایران برای صادرات آبمیوه هستند و به طور حتم باید منتظر تاثیرات این تصمیم باشیم، اما در حال حاضر پیش بینی می‌کنیم که حدود 40 درصد میزان صادرات آبمیوه به عراق تا پایان سال کاهش یابد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که سایر کشورها در رعایت‌ استانداردها و افزایش برخی مواد در نظر می‌گیرند متاسفانه میزان صادرات آبمیوه از ایران چندان زیاد نیست و در این زمینه با دو مساله مواجه هستیم. یکی از مواردی که درارتباط با آن دچار ضعف هستیم رعایت استانداردها از سوی کشورهای مقصد است، علاوه بر این موضوع دیگری که وجود دارد مربوط به لزوم اضافه کردن مواد الکلی به این نوشیدنی‌هاست تا مجوز واردات به سایر کشورها را اخذ کنیم که ما در این خصوص ورود نمی‌کنیم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع کنسانتره و آبمیوه ایران با اشاره به این‌که رعایت تعرفه ترجیحی از دیگر مسائلی است که ایرانی‌ها در صنعت مذکور از آن متضرر شده‌اند، خاطر نشان کرد: با توجه به این که ما عضو WTO نیستیم باید تعرفه 30 تا 40 درصدی را مدنظر قرار دهیم، در حالی که کشورهایی نظیر ترکیه تعرفه ترجیحی دو تا سه درصدی دارند. علاوه بر این ما با هزینه‌های سنگین حمل و نقل همراه هستیم و از حمل و نقل ریلی و دریایی برخوردار نیستیم تا بتوانیم در این راستا رقابت کنیم.

شمس مولوی در مورد وضعیت واردات آبمیوه به ایران نیز، اظهار کرد: متاسفانه بالغ بر 70 درصد واردات آبمیوه به ایران قاچاق است و بیشتر از کشورهای همسایه ایران به ویژه امارات متحده عربی، کردستان عراق، ترکمنستان و سایر کشورهای پیرامونی ایران مدنظر قرار می‌گیرند. در این بین اما بیشترین میزان محصولات وارداتی به کشور مربوط به نوشیدنی‌های انرژی‌زاست و کمتر آبمیوه‌ای به کشور وارد می‌شود.

به گزارش ایسنا، به تازگی دولت عراق تعرفه واردات انواع آبمیوه به این کشور را از 30 به 130 درصد در راستای حمایت از تولیدات داخلی افزایش داده و با توجه به این که بازار عراق یکی از مقاصد اصلی صادراتی کنسانتره و آبمیوه ایرانی‌ها تلقی می‌شود به طور حتم تاثیر بسزایی در این راستا خواهد داشت. در سال گذشته صادرات آبمیوه ایران به عراق معادل ۱۲.۵ میلیون دلار بوده که این رقم در شش ماهه اول سال جاری به ۶.۵ میلیون دلار رسیده است، حال باید منتظر ماند و دید پس از این تصمیم عراقی‌ها در راستای افزایش تعرفه واردات کنسانتره و آبمیوه به این کشور چه میزان صادرات این محصول از سوی ایرانی‌ها کاهش خواهد یافت.