رئیس اتاق اصناف ایران با بیان این که حداقل افزایش قیمت نان لحاظ شده است گفت: افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان در تهران با تعیین وزن چانه نان از طریق اتاق اصناف ایران اعمال می‌شود.

رئیس اتاق اصناف ایران با رد هرگونه زمان در تاریخ اجرای مصوبه افزایش قیمت نان در سطح کشور و واگذاری این تصمیم به عهده استاندار هر استان، گفت: اینکه این موضوع امروز اعلام شود، یا فردا و حتی هفته آینده، دغدغه اصلی ما نیست و ما به دنبال کار کارشناسی در دیگر ابعاد چون کنترل و نظارت و همچنین کیفیت نان و رضایتمندی مصرف‌کننده هستیم.

افزایش 15 درصدی قیمت نان در تهران

علی فاضلی درمورد افزایش قیمت نان تا میزان 15 درصد در استان‌های مختلف گفت: افزایش 15 درصدی قیمت نان در تهران با تعیین وزن چانه نان از طریق اتاق اصناف ایران اعمال می‌شود و در دیگر استان‌ها از طریق استاندارها اعمال خواهد شد. برای عملی کردن این تصمیم، ابتدا باید فرآیند طی می‌شد؛ ابلاغیه به دست ما می‌رسید که این اتفاق افتاد و با کارشناسی‌‌ای که روی این موضوع انجام می‌گیرد به زودی اعلام خواهد شد.

تاکید بر ارتقاء کیفیت نان و رضایت مصرف کننده

رئیس اتاق اصناف ایران درمورد انتظارات از اتحادیه‌های صنفی در ازای افزایش 15 درصدی قیمت نان،گفت: «اینکه این موضوع امروز اعلام شود، یا فردا و حتی هفته آینده، دغدغه اصلی ما نیست و ما به دنبال کار کارشناسی در دیگر ابعاد چون کنترل و نظارت و همچنین کیفیت نان و رضایتمندی مصرف‌کننده هستیم و این موضوع را طی نامه‌ای به اتاق‌های استان اعلام کرده‌ایم. همچنین وزن نان هم مشخص شده و در پایان، موضوع نظارت مستمر بر ارتقای کیفیت نان به منظور کاهش ضایعات (اضافه نان که موجب اصراف و هدر رفتن حجم قابل توجهی از آن می‌شود) و احترام به مصرف‌کننده را از اتحادیه‌های صنفی نانوایی انتظار داریم. این کلیت موضوع و مصوبه است.»

وزن نان تغییر خواهد کرد

فاضلی در ادامه به انتظارات مصرف‌کننده و نهادهای بازرسی از اتحادیه‌های صنفی اشاره می‌کند و می‌گوید: حداقل، شرایط فعلی باید لحاظ شود، اما وزن تغییر خواهد کرد و بیشتر روی بهبود و کیفیت تولید نان و بحث کاهش ضایعات تاکید داریم. تمام تلاش ما بر این است تا افزایش قیمت روی کیفیت تاثیر بگذارد و این اتفاق باید مشهود باشد.

هرگز تاکیدی بر اجرای این طرح در زمان مشخص‌شده‌ را نشنیده‌ام

فاضلی با رد هرگونه محدودیت و اعمال فشار در سرعت دادن به این پروسه و عملی شدن این مصوبه، گفت: به هیچ وجه چنین موضوعی صحت ندارد و هیچ اجباری در اجرایی شدن این مصوبه از اول آذرماه، یا پایان آبان‌ماه، وجود نداشته است. به عنوان عضوی از ستاد و رئیس اتاق اصناف هرگز تاکیدی بر اجرای این طرح از تاریخی خاص را نشنیده‌ام.

محدودیتی در تعیین زمان وجود ندارد

وی در ادامه با اشاره به زمان اجرایی شدن این طرح در استان‌های مختلف، گفت: «از زمان ابلاغ، استانداران می‌توانند طرح را اجرایی کنند که 10 روز از آن می‌گذرد، اما فرآیند و آمادگی بستر توسط اتحادیه‌های صنفی هم باید فراهم می‌شد. لذا بحث اجرا ممکن است در استان تهران از شنبه و در استان دیگری 10 روز دیگر باشد؛ در واقع محدودیتی در تعیین زمان وجود ندارد.»

مصوبه ، کار را به دست استانداران سپرده است

فاضلی درمورد افزایش قیمت نان تا میزان 15درصد می‌گوید: "این مصوبه کار را به دست استاندران سپرده است و تاکید کرده تا سطح 15 درصد می‌توان افزایش قیمت داشت. بنا بر تصمیم ما برای استان تهران 15 درصد لحاظ شده است و چرایی آن را برای اتحادیه‌های صنفی ذکر کرده‌ایم."

حداقل افزایش را لحاظ کرده‌ایم

رئیس اتاق اصناف تهران به ثبات قیمت نان در سه سال گذشته اشاره می‌کند و معتقد است: سه سال است ما هیچ افزایشی در بحث بهای نان نداشته‌ایم، در حالی که عوامل تاثیرگذار زیادی همچون دستمزدها، نرخ حامل های انرژی و … در افزایش قیمت کالا و خدمات موثر هستند. سه سال است که هیچ‌گونه افزایشی را در نان نداشتیم و امروز هم حداقل افزایش را لحاظ کرده‌ایم.