یحیی کمالی‌پور عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه صبح امروز(سه‌شنبه 30 آبان) کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: در این جلسه کلیات طرح اصلاح قانون چک به تصویب اعضای کمیسیون  رسید.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون به بررسی جزئیات این طرح ورود کردند، گفت: در این جلسه اعضای کمیسیون 6 ماده از طرح مذکور را با اصلاحاتی تصویب کردند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون قضایی مجلس در توضیح ماده 1 طرح مذکور، تصریح کرد: با اصلاح و تصویب اعضا چک الکترونیکی به مجموعه چک‌هایی که در گذشته وجود داشت اضافه شد.

کمالی‌پور در توضیح چک الکترونیکی، گفت: به طور مثال شخص وارد سامانه شده یک برگ مانند برگ چک‌های کاغذی بر روی صفحه نمایش داده می‌شود و شخص پس از وارد کردن مشخصات و مبلغ چک و امضای الکترنیکی چک را برای شخص مورد نظر ارسال می‌کند.

وی در توضیح ماده 6 طرح اصلاح قانون چک، تصریح کرد: نمایندگان 3 تبصره را در حوزه اعتبارسنجی، هویت‌بخشی و صدور چک به طور متمرکز به این ماده اضافه کردند.

نماینده مردم جیرفت در مجلس، در توضیح این ماده، گفت: کسانی که چک در اختیارشان قرار می‌گیرد باید دارای شرایط لازم برای اخذ دسته چک را داشته باشند و هر شخصی فراخور اعتبار و آمار عملکردش در بانک‌ها به صورت متمرکز از سوی بانک مرکزی برایشان دسته چک صادر می‌شود.