17 مهرماه امسال بود که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اسامی هفت شرکتی که به صورت غیرقانونی خودرو پیش‌فروش می‌کردند را منتشر کرد. بر همین اساس عملکرد شرکت‌های «عظیم خودرو»، «مفتاح رهنورد»، «داتیس خودرو»، «طاها خودرو»، «شهر خودرو»، «آداک خودرو» و «پرشین پارس» در پیش‌فروش خودرو به دلیل نداشتن مجوزهای لازم، غیرقانونی اعلام شده است.

در قالب آن اطلاعیه سازمان حمایت از مردم تقاضا کرد که از خرید خودرو در قالب پیش فروش از شرکت‌های مذکور و مشابه خودداری کنند و قبل از خرید یا پیش خرید خودرو یا پرداخت هرگونه وجه یا عقد قرارداد برای خرید خودرو به مجوزهای قانونی به خصوص ثبت نمایندگی رسمی واردات و مجوز پیش فروش خودرو توجه کافی را داشته باشند.

در حال حاضر با وجود این اطلاعیه همچنان تعدادی از شرکت‌های فاقد مجوز فروش به فعالیت ادامه داده و با تبلیغات متنوع سعی در جذب مشتری دارند. به عنوان نمونه داتس خودرو که خود را نمایندگی شرکت ولوو معرفی کرده همچنان روند فروش خود را ادامه می دهد جالب اینکه این شرکت‌های متخلف در تبلیغات خود فروش انواع خودرو را اعلام کرده و با شگردهای مختلف مشتریان را در خرید گمراه می‌کنند.

اخیراً تشدید شکایت مردم از شرکت‌های فاقد مجوز فروش باعث شده تا اسامی 3 شرکت مختلف توسط اتحادیه فروشندگان خودرو به اتاق اصناف ارسال شود تا اقدامات قانونی برای پلمپ آنها صورت گیرد. البته براساس ضوابط فرصت 15 تا 20 روزه ای برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شده و در صورت ادامه تخلف آنها پلمپ خواهند شد.

گفتی است تخلف این سه شرکت در فروش خودرو به بیش از 15 میلیارد تومان رسیده و در صورت عدم برخورد با آنها تخلفات ادامه خواهد داشت.