حسن رکنی معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اینکه تولید تخم مرغ بیشتر از مصرف داخلی است، بر توسعه صادرات آن تاکید کرده و اظهار کرد: با بسته تشویقی می توانیم جهش خوبی در صدور تخم مرغ داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تولید تخم مرغ در ایران ۱.۳ درصد تولید جهان است، افزود: تولید تخم مرغ دنیا ۷۰ میلیون تن است و ایران رتبه یازدهم جهانی تولید این محصول را دارد.

رکنی تصریح کرد: ایران در میان کشورهای منطقه از موقعیت خوب صادارتی در زمینه تخم مرغ برخوردار است و سال های اخیر به بیش از ۱۰ کشور منطقه صادر شده است.

وی، به روز کردن واحدهای مرغ تخم گذار کشور را مهم خواند و گفت : زیرساخت هایی که برای تولید تخم مرغ در کشور ایجاد شده، نزدیک به ۳۰ درصد بیش از نیاز است، اما ۷۰ درصد این زیرساخت ها باید به فناوری های روز و سامانه های اتوماسیون مجهز شود تا علاوه بر افزایش تولید، محصولات هم قابلیت صادرات پیدا کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، پراکنش خوب استقرار واحد های مرغ تخم گذار در سراسر کشور را ضروری خواند و گفت: پراکندگی واحد های تولیدی بیشتر در نواحی مرکزی یعنی تهران، البرز، قزوین و یک بخشی هم در استان فارس و خراسان رضوی است و در بسیاری از استان ها این واحد ها کافی نیست.

وی ادامه داد: در درازمدت باید برنامه مناسبی برای تولید این محصول در سراسر کشور داشته باشیم تا آسیب پذیری تولید در برابر شیوع بیماری ها مانند آنفلوانزای پرندگان کاهش یابد.

رکنی در مورد مدیریت نوسان قیمت تخم مرغ تصریح کرد: باید بر روی فرآوری تخم مرغ کار کنیم و تولید تخم مرغ پاستوریزه و پودر تخم مرغ برای افزایش ماندگاری به سرمایه گذاری های جدیدی نیاز دارد.

وی افزود: اگر شعار مصرف حداقل یک تخم مرغ در روز برای هر ایرانی محقق شود، سرانه مصرف تا ۵۰ درصد افزایش می یابد.

رکنی گفت: سرانه تولید تخم مرغ در ایران ۱۱.۵ کیلوگرم است که از سرانه تولید جهان ۲ کیلو گرم بیشتر است اما افزایش الگوی مصرف ما آهسته است.

وی با بیان اینکه شیر و تخم مرغ جزء کامل ترین غذاهایی محسوب می شود که در رتبه بندی ها شناسایی شده است، اظهار داشت: باید سپاسگزار باشیم که یک محصول اساسی و استراتژیک در داخل تولید می شود و در سبد غذایی مردم قرار می گیرد.