حامد مظاهریان که در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن سخن می گفت با طرح این سئوال مهم که حد دخالت دولت در بازار مسکن کجاست؟ در توضیح این مطلب به آمار و ارقام مهمی اشاره کرد و گفت: معتقدم دخالت دولت باید در نظارت، حمایت و هدایت باشد، در ضمن از منظر تئوریک حد مداخله دولت تا زمانی است که بازار شکست بخورد در این زمان است که دولت باید مداخله کند تا تعادل به جامعه بازگردد.
وی ضمن تاکید بر به رسمیت شناختن دولت محلی و ارتقای آن گفت: برنامه‌ای را که در حوزه معاونت مسکن و ساختمان دنبال می‌کنیم این است که باید نهاد محلی طرح‌های جامع و تفصیلی را مورد توجه قرار دهد و به آن‌ها ورود کند.
وی ادامه داد: حدود 11 سال زمان می‌برد تا یک ایرانی دارای شغل و درآمد با پس‌انداز صاحب خانه شود. همچنین یک خانوار ایرانی 33 درصد از درآمد خود را صرف مسکن می‌کند. این در حالی است که 3 دهک جامعه زیر خط فقر به سر می‌برند و 135 هزار هکتار معادل دو برابر مساحت کل تهران بافت هدف است که باید بهسازی و نوسازی شود. این‌ها نشان ‌ می‌دهد بی‌تعادلی بزرگی رخ داده وبرای برگرداندن تعادل دولت باید دخالت کند.
این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: همه ما در دولت معتقدیم دخالت باید حداقلی باشد و باید در بخشنامه‌ها اعمال شود تا نهایتا تبدیل به قواعد مناسب مالیات شود. همچنین تنظیم امور بانکی، کاهش اختلافی طبقه غنی و فقیر از دیگر وظایف دولت‌هاست.
مظاهریان با تاکید براینکه وظیفه دولت محلی حمایت و پشتیبانی از دولت ملی است گفت: نهادهای مدنی موظف هستند بخشی از فعالیت‌ها را برعهده بگیرند و باید این دیدگاه در جامعه نهادینه شود که دولت ملی نمی‌تواند برای انجام عملیات اجرایی برای کل جمعیت ایران تصمیم بگیرد.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی گفت: برنامه‌ای را که در حوزه معاونت مسکن و ساختمان دنبال می‌کنم این است که باید نهاد محلی طرح‌های جامع و تفضیلی را مورد توجه قرار دهد و به آن‌ها ورود کند. همچنین دولت محلی باید در برنامه‌ریزی‌های مسکن وارد شود و در مرود آن‌ها اظهارنظر کند. بدین منظور معتقدیم دولت ملی مسئولیت دخالت گسترده ندارد وباید دولت محلی را به رسمیت بشناسد و تلاش کند تا نهادهای محلی را ارتقا دهد و بدین ترتیب نهاد محلی عهده‌دار مسئولیت شهرها باشد.

35223