به گزارش پارس به نقل از مهر، عباس معمارنژاد امروز در نشست استانداران و روسای کمیسیون های مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان های غرب و شمال غرب کشور گفت: در حال حاضر مرزهای افغانستان برای قاچاق مسدود شده است و از سوی مرزهای جنوبی و غب کشور قاچاق صورت می یگرد.

رئیس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه طرح هدفمندی برای مبارزه با قاچاق کالا هم باید اجرایی شود، افزود: براساس مصوبه دولت، در اسفندماه سال گذشته در ابوموسی برای کمک به معیشت خانوارها یک میلیون تومان به افراد پرداخت می شود.

وی با ذکر این مطلب که اقتصاد با مکانیزم قیمت می چرخد، به تفاوت قیمت سوخت ایران با ترکیه و برخی کشورهای همجوار اشاره کرد و افزود: با این تفاوت قیمت حتی اگر تمام نیروهای نظامی نیز بسیج شوند، نمی توانند جلوی قاچاق آن را بگیرند.

معمارنژاد بر اصلاح قیمت سوخت تاکید کرد و با بیان اینکه در قاچاق سوخت منفعتی وجود دارد که از بین نمی رود، تصریح کرد: تمام قاچاق سوخت از طریق باک خودروها انجام نمی شود و مگر چه حجمی از این طریق می تواند از کشور خارج شود، بنابراین مسیرهای دیگری را باید رصد کنیم.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برخی از مشکلاتی که در بعضی از گمرکات کشور مثلا گمرک پرویزخان وجود دارد، گفت: در این گمرک ۶۰ نفر نیرو وجود دارد که ۱۲۰۰ کامیونی که روزانه از آنجا تردد می کنند را نمی توانند کنترل کنند.

وی عدم تکمیل زیرساخت ها را نیز مشکل دیگری ذکر و بیان کرد: جانمایی های نامناسب دستگاه ها در برخی مناطق مرزی و فاصله آنها را مرز کشور همسایه امکان کنترل ها را از بین می برد.

معمارنژاد، یکی از مشکلات در مرزها را بودن ۱۰ فرمانده با ۱۰ دستور دهنده و تعدد دستگاه های در این ارتباط اعم از مرزبانی، گمرک، پایانه ها و نفت دانست و گفت: بر اساس قانون هماهنگ کننده کالاهای تشریفاتی گمرکی و تجاری در مرزها گمرک است.