پارس به نقل از ایرنا، محمد پارسا درباره تاثیر بورس انرژی بر فعالیت صنعت برق اظهار کرد: بورس انرژی می تواند بازار سرمایه را در این حوزه شکل داده و موقعیت های بهتری را ایجاد کند.
وی اضافه کرد: البته موفقیت بورس انر‍ ژی نیازمند فراهم شدن شرایط و مرتفع شدن مشکلات است اما راه اندازی بورس به عنوان گام اول بسیار خوب است.
به گفته عضو سندیکای صنعت برق در زمان کنونی نیروگاه هایی که از دولت طلبکارند بخشی از نقدینگی خود را از طریق پیش فروش برق در بازار بورس تامین می کنند.
وی افزود: نرخ برق یارانه ای است و باید توسط دولت پرداخت می شود و در غیر این صورت بورس دچار مشکل می شود.
عضو سندیکای صنعت برق اضافه کرد: در چنین شرایطی یا باید قیمت ها واقعی شود و یا بخش های پرمصرف مثل صنایع آلومینیوم، قیمت واقعی برق را پرداخت کنند تا بخشی از منابع مالی مورد نیاز تولید کنندگان برق تامین شود.
پارسا همچنین درخصوص مطالبات پیمانکاران از وزارت نیرو گفت: آنها در زمان حاضر حدود ۲ هزار میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارند و تقریبا نصف این میزان هم بدهکارهستند.
وی ادامه داد: بنگاه های بزرگ از طریق دریافت اموال وزارت نیرو همچون نیروگاه ها بخشی از مطالبات خود را دریافت کردند، بنگاه های کوچک هم بخشی ازمطالبات خود را گرفته اند و مابقی مانده است.
عضو سندیکای صنعت برق همچنین با اشاره به واگذاری برخی نیروگاه ها در قبال رد دیون به نهادهای شبه دولتی و یا سایر نهادها گفت: هدف اصلی از واگذاری نیروگاه ها ارتقای کارایی و صادرات است که با واگذاری های موجود این امر محقق نمی شود.
به گفته وی، باید بودجه دولت به صورت علمی برآورد شده و از محل منابع مالی بدهی خود را پرداخت کند.
پارسا با بیان اینکه متقاضیان نیروگاه ها، باید در بهره برداری و مدیریت آن تخصص داشته باشد، تصریح کرد: واگذاری نیروگاه ها به مجموعه های غیرتخصصی شیوه ای غلط است و به اصطلاح این نوع واگذاری از این جیب به آن جیب کردن است.
وی تاکید کرد: هدف اصلی از واگذاری این نیروگاه ها افزایش کارایی است که در صورت عدم حضور بخش خصوصی واقعی این هدف محقق نمی شود و بهتر است این نیروگاه ها همچنان در اختیار وزارت نیرو باشند که حداقل تعصب صنفی به فعالیت خود دارد.