یارانه یکی از موضوعاتی است که در روزهای اخیر نقل هر محفل و مجلسی شده و هر یک از مسئولین اظهار نظر جدیدی در رابطه با موضوع یارانه‌ها ، حذف و یا افزایش آن می‌زنند.

تا جایی که این حرف نشان از نزدیک شدن به فاز نهایی هدفمندی یارانه‌ها و در واقع آزاد سازی قیمت‌های برق و گاز است.

در حالی که طبق قانون هدفمندی یارانه ها دولت می بایست به گونه ای اقدام می کرد که قیمت عرضه حامل های انرژی تا پایان برنامه پنجم توسعه به قیمت تمام شده تولید برسد و درآمدهای حاصله به صورت یارانه نقدی و غیرنقدی و یا گسترش خدمات اجتماعی و اقتصادی در راستای توانمندسازی جامعه صرف شود، آنچه در عمل به اجرا درآمد به درو از واقعیت است.

در این‌باره پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی  چندی پیش در خصوص واریز یارانه نقدی گفت: واقعیت این است که قرار نیست ما تا ابد برای مصرف کنندگان برق یا گاز یارانه‌ای بپردازیم و می‌بایست عده‌ای از مردم قیمت تمام‌شده برق و گاز را پرداخت نمایند.

وی همچنین ادامه داد: با همه این واقعیت‌ها، عده‌ای از قشر کم‌درآمد هستند که دولت در این زمینه از آنها حمایت می‌کند و در این میان باید بتوانیم حمایت دولت را به‌شکل دیگری ارائه دهیم تا قشر کم‌درآمد تحت فشار قرار نگیرند چرا که جدای از روند خصوصی سازی، اراده‌ای نیز بر آزاد سازی قیمت‌های برق و گاز وجود دارد و به‌عبارت دیگر تصمیم بر این است که قیمت‌ها به‌صورت رقابتی در بازار تعیین شود.

به علاوه نوبخت سخنگوی دولت در آخرین صحبت‌های خود خبر از دو برابر کردن یارانه اقشار کم‌درآمد داده است ولی در واقعیت امر وزیر اقتصاد همچنان شب پرداخت یارانه‌ها به عنوان مصیبت عظمای دولت می‌داند و قرار بر این شد تا از خرداد ماه مستمری دو برابر جایگزین افزایش یارانه دهک‌های کم ‌درآمد جامعه شود که باز هم سخنگوی دولت این موضوع را نقض و در نشست خبری اخیر خبراز افزایش دو برابری یارانه اقشار کم‌درآمد داده است و این در حالی که بودجه هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری هیچ‌ تغییری نداشته و مطابق سال گذشته بوه است.

با وجودی که در سال گذشته در پایان هر ماه شاهد کمبود نقدینگی 7 هزار میلیاردی برای واریز یارانه 45 هزار و 500 تومانی به حساب مشمولین بوده‌ایم ولی نوبخت در گفته‌های خود خبر از تامین یارانه دو برابری دهک‌ها کم‌درآمد از منبع هدفمندی یارانه‌ها می‌دهد.

به علاوه آرش نجفی نائب رئیس کمیسیون انرژی در روزهای اخیر پیشنهادی مبنی بر حذف یارانه نقدی به دولت داد و گفت: در مقابل پولی که به حساب مردم واریز شده است، هیچ راندمانی صورت نگرفته است و کشور و هم جامعه متضرر شده اند؛ این در حالی است که ورود به بهینه سازی مصرف انرژی بیش از 500 هزار شغل مستقیم و بیش از 400 هزار شغل غیر مستقیم پایدار را به ارمغان می آورد. 

گفتنی رئیس جمهور نیز در صحبت‌های خود از ساماندهی هدفمندی یارانه‌ها در سه مرحله خبر داد که در مرحله اول یارانه مشمولان کمیته امداد و بهزیستی انجام و در مرحله دوم و سوم هم جزو برنامه 100 روزه اول دولت دوازدهم اعلام شد.

با توجه به شرایط پیش‌رو و اظهار نظرات مختلف در خصوص هدفمندی یارانه‌ها، باید منتظر ماند و دید در نهایت دولت دوازدهم چه استراتژی در مورد این موضوع در پیش خواهد گرفت.