مقامات اوپک اعلام کردند در حال حاضر عربستان، کویت و عراق قصد دارند تا قیمت نفت را به 60 دلار در هر بشکه برسانند و در نشست ماه آینده از کاهش بیشتر عرضه به بازار حمایت خواهند کرد.
 
این مقامات نفتی اعلام کردند رسیدن نفت به 60 دلار در هر بشکه می تواند به بهبود اوضاع اقتصاد این کشورها منجر شده و به افزایش سرمایه گذاری های نفتی خواهد انجامید.
 
یکی از موانع سر راه این کشورها در بالابردن قیمت نفت، افزایش یک‌باره تولید نفت شیل آمریکا خواهد بود که از افزایش قیمت جلوگیری خواهد کرد.
 
پیشتر این کشورها قیمت نفت 55 دلار در هر بشکه را هدف گرفته بودند که با توافق اعضای اوپک برای کاهش 1.2 میلیون بشکه ای عرضه اوپک به بازار که در روز 30 نوامبر نهایی شد، توانستند به هدف خود برسند.
 
پیشتر وزیر نفت عراق طی مصاحبه ای اعلام کرده بود که این کشور تمایل دارد تا قیمت نفت به 60 دلار افزایش یابد.
 
منابع آگاه از دولت های کویت و عربستان نیز از تمایل این دو کشور برای رساندن قیمت نفت به 60 دلار خبر داده اند.
 
عوامل زیادی از تقاضای چین گرفته تا اوضاع لیبی و فعالیت های حفاری در آمریکا بر قیمت نفت در بازار جهانی تأثیرگذار است و قیمت ایده آل برای اعضای اوپک تا حدودی به یک سمبل تبدیل شده است.
 
در سال 2013 وزیر نفت وقت عربستان اعلام کرد که قیمت 100 دلار در هر بشکه قیمت منصفانه برای خریدار و فروشنده است اما تنها یک سال بعد از آن قیمت نفت فرو پاشید.
 
اما هدفگذاری قیمتی از سوی اعضای اوپک می تواند نشان دهنده جدیت آنها در استفاده از ابزار عرضه  برای تأثیرگذاری بر بازار باشد.
 
تعهد اعضای اوپک بر اجرای توافقات انجام شده نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشم گیری داشته است چرا که در حال حاضر اعضای این سازمان تقریبا به همه تعهد خود نسبت به توافق کاهش عرضه نفت به بازار جهانی عمل کرده اند.
 
بنا به گزارش موسسه رتبه بندی فیچ ریتینگ، قیمت 60 دلاری نفت می تواند بخشی از نابسامانی اقتصادی کویت ناشی از پایین بودن قمیت نفت را برطرف کرده و این قیمت همچنین می تواند هزینه های سنگین جنگ با داعش برای عراق را تأمین کند.