اسداله عباسینایب رییس و سخنگوی کمیته تحقیق و تفحص با بیان اینکه جلسه امروز کمیته تحقیق و تفحص با جمعی از کارشناسان دیوان محاسبات برگزار شد، گفت :فقط مسائل مربوط به صندوق ذخیره امروز مورد بررسی دقیق قرار گرفت و ابعاد جدیدی برای ما روشن شد که امیدواریم بتوانیم تا ۱۵اردیبهشت ماه نتایج نهایی را اعلام کنیم.

 

وی ادامه داد : برخی مشکلات از قبیل تاخیر و تعلل در ارائه مستندات را از سوی صندوق شاهد هستیم که از مسئولان صندوق و وزیر آموزش و پرورش خواهان حذف بروکراسی اداری هستیم تا کارها با سرعت بیشتری انجام شود.

 

عباسی تصریح کرد: امیدواریم فعالیت های بانک سرمایه از هفته آینده مورد ارزیابی قرار گیرد و واقعیتی که به آن رسیدیم این بوده که در صندوق باید تغییر رویکرد و ماهیتی ایجاد شود تا دفتر وزارتی بتواند از اموال فرهنگیان  صیانت کنند.

 

وی با اشاره به فساد مالی عنوان کرد : عدم نظارت و ضوابط حاکم بر صندوق باعث سواستفاده از شرایط بوده است و از جمله مواردی که به آن دست یافتیم پروژه‌ گل نبی بوده که بین ۴۰۰تا۶۰۰میلیارد از منافع فرهنگیان تضییع شده است که به دنبال احقاق حق هستیم

 

سخن‌گوی کمیته تحقیق و تفحص گفت :بیشتر برآورد کارشناسی قیمت ها غیرواقعی و روی کاغذ بوده و با ارزش کارها مطابقت نداشته است.

 

عباسی بیان کرد : بیشترین تخلف در صندوق سرمایه‌گذاری فرهنگیان اتفاق افتاده است که ۴۵درصد دارایی فرهنگیان در آن وجود داردو مهم‌تر این که به دلیل عدم نظارت بر عملکرد روزنه هایی برای سودرسانی افرادی ایجاد شده تا معاملات سوری انجام دهند و همه اتفاقات اینجا صورت گرفته است.

 

وی ادامه داد : تخلفاتی در نفت و گاز و لیزینگ خودرو انجام شده  که متاسفانه بخشی از تسهیلات به افرادی غیر از صندوق بوده است و خرید خودروهایی وارداتی انجام شده که ضرورتی نداشته است.

 

سخنگوی کمیته تحقیق و تفحص با بیان اینکه در حال شفاف سازی تخلفات برای ارائه به همکاران در آموزش و پرورش و سایر نهادهای مربوطه هستیم، عنوان کرد : این تخلفات کاملا محرز است و اعداد و ارقام را دقیقا محاسبه و اعلام می کنیم.

 

عباسی با بیان اینکه جعل اسناد درصندوق ذخیره باعث ایجاد قراردادهایی سوری شده است،اظهار کرد : فعلا پنج هزار و پانصد میلیارد از حق تضییع شده فرهنگیان آشکار شده و ممکن است این مبلغ افزایش یابد و تخلفاتی که امروز گزارش شده یک هزار میلیارد بوده است.

 

 سخنگوی کمیته تحقیق و تفحص با اشاره به اینکه با توجه به شرکت هایی که در ارتباط با صندوق بودند این تخلفات انجام شده است،گفت: برخی از قراردادهای سوری با بانک سرمایه ارتباط داشته اما اعتبارات فرهنگیان و کارهایی که در بانک انجام شده متفاوت است.