به گزارش پارس به نقل از مهر، همزمان با فرا رسیدن روز جهانی" خلیج همیشه فارس" شرکت آرامکوی عربستان سعودی یک اطلس دریایی به شرکت های مختلف نفتی جهان از جمله شرکت ملی نفت ایران ارسال می کند.

در این اطلس دریایی از عنوان مجعولی به جای نام" خلیج فارس" استفاده شده است که شرکت ملی نفت ایران با ارسال نامه ای رسمی به شرکت آرامکوی عربستان سعودی مراتب اعتراض و انتقاد خود را نسبت به درج این نام مجهول به جای" خلیج فارس" اعلام کرده است.

در این نامه که توسط احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خطاب به" خلیل الفلاح" رئیس شرکت آرامکو ارسال شده، با اشاره به اهمیت تاریخی نام خلیج فارس، از قطعنامه های بین المللی سخن به میان آورده، تاکید شده است: حقانیت ادعای ایران در خصوص حفظ نام" خلیج فارس" را آشکار می کند.

متن این نامه که خطاب به رئیس شرکت آرامکو منتشر شده، به شرح زیر است:

" همان طور که به خوبی نسبت به این مسئله واقف هستید، بر اساس اسناد و واقعیت های تاریخی، جغرافیایی و جغرافیای سیاسی، آبراه ما بین فلات ایران و شبه جزیره عرب، خلیج فارس نامیده می شود؛ این نام از ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برای این آبراه بکار برده می شده است و اسناد بسیار به همراه نقشه های متعدد تاریخی گواه این مطلب می باشند. "

این امر در بسیاری از قطعنامه های سازمان ملل متحد و سایر اسناد موثق مورد اشاره واقع شده است و به هیچ عنوان قابل انکار نیست. در میان قطعنامه های سازمان ملل متحد، به موارد زیر می توان اشاره کرد. "

۱. ST/CS/SER. A/۲۹ dated ۱۰ January ۱۹۹۰

۲. ST/CS/SER. A/۲۹/Add. ۱ dated ۲۴ January ۱۹۹۲

۳. ST/CS/SER. A/۲۹/Add. ۲ dated ۱۸ August ۱۹۹۴

۴. ST/CS/SER. A/۲۹/Rev. ۱ dated ۱۴ may ۱۹۹۹

بر این اساس شرکت ملی نفت ایران نسبت به استفاده از نام جعلی" خ. ل. ی. ج. ع. ر. ب. ی" در اطلس دریای شما معترض می باشد. همچنین این شرکت استفاده از نام مجعول برای خلیج فارس را صریحاً و قویاً رد نموده و تصریح می نماید نام صحیح آبراه مذکور، خلیج فارس می باشد. خاطر نشان می سازد.

نامه اعتراضی حاضر و محتوای آن به هیچ وجه نباید به گونه ای تفسیر شود که به حق و حقوق شرکت ملی نفت ایران در رابطه با اعتراض به استفاده از نام مجعول علیه" انتشارات شرکت آرامکو" خللی وارد نماید. ضمن اینکه بدین وسیله اطلس مذکور عودت داده می شود، از جنابعالی درخواست می گردد در اسرع وقت نسبت به اصلاح نام مجعول اقدام فرمایند.