حمید چیتچیان در اولین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم با اشاره به اینکه تغییر اقلیم به معنای تغییر بلندمدت در شرایط آب و هوایی است، گفت: تغییر اقلیم تمام ابعاد زندگی انسانی را تحت تاثیر قرار داده و تمام مسائل اقتصادی و اجتماعی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است و این خود یک تهدید برای نسل حاضر و آینده به شمار می‌رود.
 
چیت‌چیان با تاکید بر اینکه نظریه‌های متفاوتی وجود دارد که چرا با پدیده تغییر اقلیم در کره زمین مواجه هستیم،گفت: نظریه قالب بر این موضوع به این مورد برمی‌گردد که انتشار گازهای گلخانه‌ای موجب گرمایش زمین شده و خشکسالی‌های مستمر و پایدار و سیلاب‌های شدیدی را ایجاد کرده است.
 
وزیر نیرو ادامه داد: نمودهای تغییر اقلیم در کشور به طور مشخص درمورد وضعیت آب نمود پیدا کرده است اما باید دید چه رویکردها و اقداماتی باید داشته باشیم تا کشور راه درستی در مسیر مواجه با پدیده تغییر اقلیم انتخاب کند.
 
وی ادامه داد: آنچه که در آمارها به طور مشخص دیده می‌شود این است که میزان بارش در مقایسه با دو دهه گذشته 10 درصد کاهش داشته و حدود 1.5 درجه دمای کشور افزایش یافته است،این موجب شده که حدود 25 میلیارد متر مکعب تبخیر منابع آب افزایش یابد و از دسترس خارج شود.
 
به گفته وی در همین مدت 20 درصد روان‌آب‌ها و جریان آب رودخانه‌های کشور کاهش و میزان تغذیه آب زیرزمینی حدود 15 درصد کاهش یافته است.
 
چیت‌چیان با اشاره به اینکه ریزش برف نسبت به باران کاهش قابل توجهی داشته است،گفت: خط تراز برف در ارتفاعات 200 متر کاهش یافته و زمان ذوب برف نیز یک ماه زودتر رخ می‌دهد، تعداد دفعات باران‌های غیرموثر افزایش یافته به طوری که در هر نوبت کمتر از 5 میلی‌متر بارش صورت می‌گیرد و بارندگی فرصت این را پیدا نمی‌کند به جریان آب‌های سطحی و یا به منابع آب زیرزمینی کمک کند.
 
به گفته وی بیشترین کاهش بارندگی به حوضه دریای عمان و خلیج فارس متعلق است و در حوضه آبریز بندرعباس، کارون و کرخه میزان بارندگی‌ها کاهش چشمگیری داشته و اکثر شهرهای بزرگ با مشکل تامین آب شرب مواجه‌‌اند.
 
وزیر نیرو  به زیان‌های ناشی از کاهش بارندگی و افزایش تبخیرها به طورکل در استان‌های خوزستان، فارس و هرمزگان اشاره کرد و گفت: کاهش بارندگی باعث شده تا زندگی مردم در این استان‌ها تحت فشار شدیدی قرار بگیرد و از سوی دیگر تالاب‌ها به شکل قابل توجهی به سمت خشک شدن حرکت کنند.
 
وی افزود: به روز  شدن و شدت یافتن پدیده گرد و غبار از اثرات تغییر اقلیم است و این مساله در استان‌های جنوبی و شرقی کشور شرایط بسیار سختی را برای مردم ایجاد کرده است.
 
چیت‌چیان با بیان اینکه تغییر اقلیم در اولین اثر خود زندگی و سلامتی انسان‌ها را هدف قرار داده است، اظهار داشت: اثرات اقتصادی مرحله بعد از اثر منفی تغییر اقلیم است چرا که در برخی مناطق کشاورزی با کمبود بارش‌ها و تغییر اقلیم دچار مشکل شدید شده است،چرا که در گذشته‌های نه چندان دور با 20 متر حفر چاه به آب می‌رسیدیم اما در حال حاضر برخی از استان‌ها تا 500 متر حفر چاه به آب می‌رسیم.
 
وی ادامه داد: اثرات مختلف اجتماعی با تغییر اقلیم را می‌توان در تخلیه شدن برخی روستاها به خاطر نبود آب شرب عنوان کرد بنابراین برخی از روستاها وقتی ساکنانشان تخلیه شدند به حاشیه‌نشینی روی آوردند و می‌بینیم سکونت‌گاه‌های غیررسمی شکل گرفته است.
 
به گفته وی مساله اختلاف بین استان‌ها بر سر آب یکی دیگر از مشکلات حدود تغییر اقلیم است که متاسفانه دچار آن شدیم.
 
وزیر نیرو با بیان اینکه تغییر اقلیم تنها برای ایران نیست و تمام دنیا با آن دست به گریبان هستند، گفت: ما ناچار هستیم از دانش روز دنیا و مراکز تحقیقاتی و دانشمندان داخلی و خارجی استفاده کرده و این مساله را بررسی و پیگیری کنیم. پس باید مدیران و برنامه‌ریزان کشور براساس شرایط جدید کشور برنامه‌های خود را اصلاح کنند و نتایج ا ین بررسی‌ها را به دولت و مراکز تصمیم‌گیر ارائه دهند.
 
وی تصریح کرد: با وضعیت به وجود آمده نمی‌توان جنگید بلکه باید با این شرایط سازگاری ایجاد کرد.
 
وزیر نیرو ادامه داد: وزارت نیرو برای کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای و مقابله با تغییر اقلیم باید اقداماتی را انجام بدهد که یکی از اینها بالا بردن راندمان نیروگاه‌ها و تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی است.
 
چی‌تچیان افزود: مدیریت مصرف هم در برق و در هم بخش آب از مهمترین اقدامات برای سازگاری با محیط و کاهش گازهای گلخانه‌ای است.
 
وزیر نیرو ادامه داد: تمام اقدامات سازه‌ای که وزارت نیرو انجام می‌داد مورد تجدیدنظر جدی قرار گرفته است به طوری که از ساخت 50 سد برنامه‌ریزی شده خودداری کرده و آنها را فعلا کنار گذاشته‌ایم.
 
وی تاکید کرد: به طور مطلق با ساخت و یا مخالفت با ساخت سد موافق نیستم چرا که به عنوان مثال اگر سد سلمان فارس در سیلاب‌های اخیر نبود چند شهر را باید در خلیج فارس جستجو می‌کردیم.
 
چیت‌چیان با بیان اینکه ابلاغ آب برنامه‌ریزی شده کار مهمی است، گفت: در 609 دشت کشور دشت به دشت، میزان آب سنجیده شده است که چه میزان باید از آنها استفاده شود و چه میزان از آن آب قابل استفاده است