به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه وشهرسازی با اجرای برجام وزارت راه وشهرسازی علاوه بر لیزینگ خرید 77 فروند هواپیمای نو، مذاکرات برای تامین مالی خرید 17 فروند هواپیما از سوی ایرباس، 6 فروند بوئینگ از سوی خود شرکت بوئینگ و هشت فروند ATR از سوی شرکت سازنده این هواپیما ادامه دارد.

 

همچنین مذاکره با شرکت MTU آلمان در زمینه تعمیرات موتور و قطعات هواپیماها ادامه یافت و موتورهای هواپیما از سوی این شرکت و دیگر شرکت‌ها، تعمیر و به کشور بازگردانده شده است. بر اساس این گزارش پیش از این انعقاد قرارداد خرید 80 فروند هواپیمای مسافربری با بوئینگ به ارزش دفتری 16/ 6 میلیارد دلار و انعقاد قراردادخرید ۱00 فروند هواپیمای مسافربری با ایرباس به ارزش دفتری 17 میلیارد دلار و انعقاد قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای مسافربری متوسط مقیاس از ATR به ارزش دفتری400 میلیون دلار از دیگر نتایج عملکردها و نتایج پسابرجامی وزارت راه و شهرسازی بوده است.

 

خرید 3 دستگاه رادار از فرانسه برای شرکت فرودگاه‌ها

همچنین قرارداد خرید 3 دستگاه رادار بین شرکت فرودگاه‌های کشور و شرکت «تالس» فرانسه منعقد و تجهیزات وارد کشور شد. انعقاد قرارداد خرید 3 دستگاه رادار با شرکت تالس فرانسه به ارزش تقریبی 11‌میلیون دلار و عقد نهایی قرارداد با شرکت Vinci فرانسه برای توسعه فرودگاه‌های مشهد و اصفهان، سرمایه‌گذاری، ساخت و تجهیز ترمینال جدید فرودگاه تبریز و عقد قرارداد مشاوره با شرکت ناکو هلند برای اجرای پروژه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از دیگر اقدامات صورت گرفته است. از سویی شرکت هوایی آسمان با شرکت رولزرویس در زمینه خرید 100 دستگاه موتور Tay-650 و تسهیل در تامین قطعات یدکی برای تعمیر موتور در ایران توافق کردند که اجرایی‌شدن مراحل تکمیلی انجام این توافقات، منوط به حل مشکل نقل‌وانتقالات مالی است. به دلیل کم بودن سهم آمریکا در ساخت موتورهای هواپیمای فوکر نیازی به مجوز اوفک نیست و تاکنون یک دستگاه موتور فوکر 100 از سوی شرکت هواپیمایی آسمان از شرکت رولزرویس انگلیس خریداری شده و برای عقد قرارداد برای خرید موتورهای بیشتر از این شرکت مذاکرات در حال انجام است. عقد قرارداد شرکت هواپیمایی آسمان با شرکت لوفت هانزا تکنیک و ارسال موتور ایرباس 340 برای تعمیرات اساسی به آلمان و اعلام آمادگی آلمان برای فروش هواپیما به شرکت آسمان از دیگر اقدامات پسابرجامی در حوزه حمل‌ونقل هوایی بوده است. همچنین مذاکره با شرکت آلمانی TUIبرای اجاره سه فروند هواپیمای بوئینگ 738 به مدت سه سال در حال انجام است.