به گزارش پارس « سعدالله اسکندری» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، منطقه ی آذربایجان شرقی، افزود: محدودیت آب، کاهش کیفیّت آب و در نهایت سازگاری پسته با اقلیم آذربایجان شرقی، توسعه ی کشت این محصول در استان گوشزد می کند.

وی با اشاره به سطح زیرکشت پسته در استان گفت: هم اکنون ۳۱۰ هکتار باغ شامل ۳۰ درصد باغ های قدیمی و ۷۰ درصد باغ جدید پسته در استان وجود دارد و این شرایط بیانگر آن است که پسته در آذربایجان شرقی بتدریج جایگاه خود را پیدا می کند.

اسکندری ادامه داد: پسته جایگزین مناسبی برای باغ های در حال حذف محسوب می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با معرفی رقم پسته سازگار با شرایط اقلیمی استان یادآور شد: پسته رقم بادامی در استان به عنوان پایه ای سازگار انتخاب شد و ارقام تجاری نظیر « اوحدی» ، « احمدآقایی» و « اکبری» سازگار با شرایط اقلیمی استان به عنوان تاج پیوند می شوند.

وی با معرفی شهرستان های برتر در تولید پسته ی استان ادامه داد: باغداران شهرستان های « مرند» و « اُسکو» در تولید پسته موفق ظاهر شدند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از توانمند شدن آذربایجان شرقی در آینده ای نزدیک برای تولید پسته خبر داد و گفت: تولید بیش از دو تن پسته در هر هکتار از باغ های بالغ قابل پیش بینی است.