محمدرضا پور ابراهیمی اظهار داشت: تحقیق و تفحص از مناطق آزاد پس از دو ماه در کمیسیون اقتصاد به تصویب رسید.

نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد: دو ماه قبل تعدادی از نمایندگان در خواست تحقیق و تفحص از مناطق آزاد را به کمیسیون اقتصاد ارائه دادند، طبق ماده ۲۱۴ آیین نامه داخلی بررسی این در خواست در دستور کار کمیسیون اقتصاد قرار گرفت.

وی ادامه داد: موضوع تحقیق و تفحص و محور های مورد نظر به دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد ارسال شد بعد از مدتی گزارش شورای عالی به کمیسیون اقتصاد داده شد و در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: متقاضیان تحقیق و تفحص پس از مدتی طی نامه ای اعلام کردند توضیحات شورای عالی مناطق آزاد قانع کننده نیست بنابر این بررسی این تحقیق و تفحص دو هفته قبل در دستور کار کمیسیون اقتصاد قرار گرفت.و با حضور آقای ترکان بررسی شد اما جمع بندی نهایی صورت نگرفت.

پور ابراهیمی گفت: در جلسه امروز جمع بندی نهایی انجام شد اعضای کمیسیون رای به کفایت مذاکرات دادند و تحقیق و تفحص از مناطق آزاد تصویب شد.

به گزارش مهر، متن کامل تحقیق و تفحص از مناطق آزاد به شرح زیر است:

عنوان تحقیق و تفحص:

بررسی عملکرد مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران و میزان انطباق آن با اهداف پیش‌بینی شده برای این مناطق در طی دوره زمانی پنج ساله اخیر

شرح‌:

با عنایت به اهداف قانونی پیش‌بینی شده برای تأسیس مناطق آزاد تجاری صنعتی و ابهامات و سوالات و شائبه‌های جدی موجود پیرامون انحراف عملکرد این مناطق از اهداف پیش‌بینی شده در قوانین برای تأسیس آنها، انجام تحقیق و تفحص با محورهای زیر ضروری به نظر می‌رسد:

۱-بررسی وضعیت واردات کالا تحت عناوین مختلف از طریق مناطق آزاد

۲-بررسی وضعیت صادرات در مناطق آزاد

۳-بررسی وضعیت قاچاق کالا از مناطق آزاد

۴-بررسی وضعیت جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در مناطق آزاد

۵-بررسی وضعیت ایجاد اشتغال در مناطق آزاد

۶-بررسی نحوه واگذاری و بهره‌برداری از اراضی در مناطق آزاد

۷-بررسی نحوه نصب و عزل اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل و سایر مدیران در مناطق آزاد و بکارگیری افراد در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و سازمان‌های مناطق آزاد

۸-بررسی نحوه اعطای تخفیف در عوارض واردات کالا به مناطق آزاد

۹-بررسی مقایسه‌ای بودجه مصوب و عملکرد مالی در مناطق آزاد و حقوق و مزایای پرداختی در مناطق آزاد

۱۰-بررسی نحوه برگزاری اجلاس آیورا در منطقه آزاد چابهار و هزینه‌های انجام شده برای این اجلاس