اسماعیل اسفندیار پور مجری طرح گندم با اشاره به سطح زیر کشت گندم در سال جاری اظهار داشت: مجموع سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جاری 5 میلیون و 880 هزار هکتار است که دو میلیون و 80 هزار هکتار آن به گندم آبی و سه میلیون و 800 هزار هکتار به گندم دیم اختصاص دارد.

وی افزود: در حال حاضر گندمگاران مناطق اقلیمی گرم و خشک جنوب فارس،خوزستان،بوشهر، ایلام،جنوب کرمان در مرحله مبارزه و کنترل علف های هرز و مصرف کود ازوته هستند.

اسفندیار پور با اشاره به برنامه های وزارتخانه در راستای افزایش کمی و کیفی محصول گفت: طی دو سال اخیر ارقام جدید رخشان،شاهور، مهرگان و سیلان در جهت افزایش کمی و کیفی محصول معرفی شد به طوریکه رقم مهرگان با پروتئین 14 درصد در مناطق خوزستان، شاهور با پروتئین 12.02درصد در مناطق جنوب فارس، دشت عباس در اختیار کشاورزان قرار گرفت چرا که این ارقام برای تولید نان های حجیم و دیگر صنایع بسیار مناسب است.

مجری طرح گندم ادامه داد: از سوی شرکت خدمات حمایتی و اتحادیه تعاون روستایی سایر پشتیبانی ها از نظر کود ازوته و سرک در مرحله تامین است که درنیمه دوم اسفند ماه و فروردین به میزان کافی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توصیه به گندمکاران بیان کرد: از کشاورزان تقاضا داریم که با کارشناسان کشاورزی در حوزه مراکز خدمات مشورت نمایند و در رابطه با علف های هرز از علف کش های جدید استفاده نمایند چرا که این عوامل می تواند تاثیر بسزایی در جهت ارتقا کیفیت نان داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت آبیاری طیف در مزارع گندم بیان کرد: تاکنون در مزارع گندم حداقل 30 هزار هکتار آبیاری طیف توسط کشاورزان اجرا شده که استان فارس با 7 هزار هکتار بیشترین سطح را به خود اختصاص داده است.

اسفندیار پور با اشاره به تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی و سردرگمی کشاورزان اظهار داشت:  علی رغم اعلام نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به دولت ، اما تاکنون شورای اقتصاد نرخ نهایی خرید تضمینی محصول را اعلام نکرده است.

وی با اشاره به سردرگمی کشاورزان از تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصول گفت: اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی محصولات تاثیر بسزایی در نوع رفتار کشاورزان در مزارع دارد که از شورای اقتصاد تقاضا داریم هر چه سریع تر  تصمیمات لازم را اتخاذ نماید.

 به گفته مشاور وزیر جهاد کشاورزی دولت طی سه سال اخیر قیمت خرید تضمینی محصولات را به موقع اعلام کرده و انتظار می رود در جهت حمایت از کشاورزان امسال هر چه سریع تر این نرخ اعلام شود.

مجری طرح گندم با اشاره به پیش بینی وضعیت تولید گندم تصریح کرد: برآورد نهایی تولید در نیمه دوم اسفند ماه بدست می آید که با وجود همت کشاورزان و پشتیبانی دولت انتظار می رود که روند خودکفایی استمرار یابد.