به گزارش پارس ، شهریار افندی زاده در گفت وگو با فارس، با اشاره به مدیریت نوین راه ها به عنوان یکی از هدف گذاری های امسال سازمان راهداری، به سیاست های کلان کشور در بخش ایمنی حمل و نقل اشاره کرد و افزود: براساس ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم توسعه، دولت موظف است با ساز و کارهای قانونی لازم، کاهش ۱۰ درصدی میزان تلفات رانندگی در جاده های کشور را فراهم کند.

وی اضافه کرد: نظارت تصویری امروز در اغلب نقاط دنیا مورد توجه قرار گرفته است، زیرا یکی از اصلی ترین اجزاء نظارت و کنترل هوشمند حمل و نقل و ترافیک را تشکیل می دهد و در سیستم های حمل و نقلی متعدد و متنوعی از آن استفاده می شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: سیستم های نظارت تصویری از ابزار اصلی مدیریت ترافیک هستند و مزیت آن ها فراهم کردن اطلاعات تصویری برای تصمیم گیری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال ۸۴ بیشترین تلفات رانندگی را در کشور داشتیم، تصریح کرد: این رقم در آن سال بیش از ۲۷ هزار نفر بوده است اما در سال ۹۰ با وجود افزایش چهار برابری وسایل نقلیه، به ۲۰ هزار نفر کاهش یافت.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: تلاش می کنیم با آموزش ها و افزایش کیفی و کمی قوانین، توسعه آزادراه ها و بزرگراه ها، افزایش ایمنی خودروها و نوین سازی علائم، میزان سوانح رانندگی به حداقل برسد.

افندی زاده ادامه داد: با توجه به توانمندی مطلوب در بخش ITS و سیستم های هوشمند، مرکز مدیریت راه های کشور در ۲۸ استان آمادگی کامل دارد تا اطلاعات جاده ای را از طریق سیستم های ماهواره ای دریافت کرده و پس از پردازش به مردم ارائه دهد.

* رصد ترافیک جاده ها با ۳۹۷ دوربین نظارت تصویری

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: در حال حاضر تعداد دوربین های نظارت تصویری در جاده ها ۳۹۷ دستگاه است.

افندی زاده با اشاره به کنترل رفتارهای حادثه ساز و تحلیل و کشف علت آنها به عنوان مزایای نصب این دوربین ها، تصریح کرد: کنترل وضعیت جوی، کنترل و اطمینان از ایمنی حین انجام کارگاه های جاده ای، مشاهده تصادف و اقدام سریع و به موقع و کنترل عادی بودن تردد و ارسال گشت راهداری در صورت وجود مشکل، برخی از ویژگی های این دوربین ها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: انتخاب جایگاه نصب دوربین های نظارتی با تاکید بر موضوع ترانزیت در شبکه های راه های اصلی، کریدورهای پر تردد و شبکه های آزاد راهی نصب می شوند و در شاخص راه و ترابری بر اساس پر حادثه بودن محور و برف گیر بودن در جاده ها نصب می شود.

* فعالیت ۹۵۰ دستگاه تردد شمار در جاده ها

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: همچنین ۹۵۰ دستگاه ترددشمار اطلاعات تردد از جاده ها را به مرکز مدیریت راه ها اعلام می کند.

* اعلام وضعیت جوی راه ها توسط ۷۰ ایستگاه هواشناسی جاده ای

افندی زاده اضافه کرد: با همکاری سازمان هواشناسی، در حال حاضر بیش از ۷۰ ایستگاه هواشناسی جاده ای در گردنه های برف خیز و استان های سردسیر نصب شده است که اطلاعات جوی جاده ها را به مرکز مدیریت راه ها اعلام می کند.

* نصب ۱۷۰ دستگاه تابلو پیام متغیر در جاده های کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه ریزی برای افزایش تعداد تابلو های پیام متغیر جاده ای، اضافه کرد: امسال تلاش می کنیم از طریق تابلوهای VMS (پیام متغیر) نیز وضعیت ترافیک راه ها را به مسافران ارائه دهیم.

افندی زاده با بیان اینکه هم اکنون تعداد ۱۷۰ دستگاه تابلو پیام متغیر خبری در محور های مواصلاتی کشور نصب است، گفت: این محصول جهت نمایش پیام های ترافیکی در جاده ها و بزرگراه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه تابلو های پیام متغیر بر دو قسم است، توضیح داد: مدل اول پیام نمای تک رنگ یا دو رنگ بوده که قابلیت نمایش متون مختلف با فونت و سایز های مختلف را دارا است؛ مدل دوم نمایشگر تمام رنگی است که قابلیت نمایش علائم راهنمائی و رانندگی و تصاویر مختلف را دارا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این تابلو ها همانگونه که از اسمشان پیداست، قابلیت تغییر پیام ها دارند، اظهار داشت: سیستم های نظارت تصویری از ابزار اصلی مدیریت ترافیک هستند و مزیت آن ها فراهم کردن اطلاعات تصویری برای تصمیم گیری است.

افندی زاده یادآور شد: به علت وجود گردنه ها و نقاط پرحادثه در سطح کشور و لزوم کنترل و بررسی وضعیت آب و هوا، ترافیک و وضعیت جاده به منظور اتخاذ تدابیر لازم جهت افزایش ایمنی و اطلاع رسانی مناسب به کاربران جاده ها، این پروژه تعریف شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نظارت مستقیم و مستمر بر وضعیت جاده ها جهت کنترل ترافیک و اطلاع رسانی سریع وضعیت راه ها به کاربران جاده را از اهداف نصب این تابلو ها برشمرد و گفت: اطلاع رسانی آخرین وضعیت راه ها به کاربران جاده ها و افزایش ایمنی سیر، جزو مزایای نصب این تابلوها است.

* اطلاع رسانی آنلاین وضعیت ترافیکی راه ها

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مردم می توانند با مراجعه به سامانه برخط ترافیک راه های کشور از طریق پایگاه اینترنتی www. iran۱۴۱. ir اطلاعات جاده ها را دریافت کنند؛ مسافران قبل از سفر حتماً از طریق این سایت اطلاعات جاده های استان مورد نظر و مسیر خود را به دست آورند؛ این اطلاعات هر یک ساعت یک بار به روز می شود.