به گزارش پارس ، حمیدرضا سوداگران در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: در ارائه سرویس شبکه اینترنت سه لایه وجود دارد، لایه backbone که در انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت است و افزایش پهنای باند به سختی انجام می شود و از شرکتها هیچ کاری ساخته نیست و اکثر شرکتها جهت افزایش پهنای باند از زمان درخواست تا افزایش مجبور به انتظارهای طویل المدت هستند و لایه انتقال یا transmission این شبکه در انحصار شرکت مخابرات است و شرایط مشابه فوق را دارد. لایه انتهایی و یا access این لایه در اختیار ۱۱ شرکت ندا، سه شرکت وایمکس و شرکت مخابرات است.

وی ادامه داد: در لایه اول با overbooking امکان کم فروشی وجود دارد و در لایه سوم هم که ممکن است کم فروشی اتفاق بیفتد. ولی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دسترس برخط به کلیه تجهیزات شرکت های ندا دارد و سِوال مهم این است که اینچنین دسترسی به شبکه زیرساخت و مخابرات هم وجود دارد؟

مدیر یک شرکت اینترنتی نظارت را از راه حل های تاثیرگذار این مشکل دانست و افزود: بهترین راه حل به نظر من مقایسه و نظارت وضع موجود با استانداردهای جهانی توسط تشکل های صنفی است که این امر نیازمند همکاری و شفافیت لایه های یک و دو است؛ به عنوان مثال راه حل کنترل امکان overbooking در لایه اول مقایسه جمع کل فروش پهنای باند زیرساخت (خروجی) و جمع کل پهنای باند خرید شده (ورودی) است.

سوداگران در رابطه با تشخیص کم فروشی شرکت های اینترنتی گفت: کابران نرم افزار تست سرعت خط مشترک را در لایه سه برای کاربران تهیه کرده که برای لایه انتقال و دسترسی این اختیار برای شرکتها وجود ندارد.

این عضو نظام صنفی رایانه یی کشور تشریح کرد: مهمترین راه حل مشکل وجود اعتقاد راسخ برای حل مشکل در نزد مدیران لایه یک و دو می دانم چرا که شرکتهای خصوصی نهایت سعی و تلاش خود را برای ارائه سرویس استاندارد و کسب رضایت کاربران در بازار شدیدا رقابتی بکار می برند. کافی است به این نکته اشاره کنم که در یک سال گذشته با توجه به افزایش قابل ملاحظه هزینه ها سرویس و نگهداری، تجهیزات، نیروی انسانی و برق سعی در حفظ قیمت ها و سطح سرویس خود داشته اند.

وی در رابطه با تحقق وعده های وزیر ارتباطات برای بهبود کیفیت اینترنت و کاهش مشکل کم فروشی ابراز خوشبینی کرد و گفت: امیدوارم در مدت زمان کم باقی مانده از دوران وزارت، نام نیکی از خودشان در این صنعت باقی بگذارند.