واردات نفت چین در یک دهه قبل زیر 50 درصد بود اما وابستگی به نفت وارداتی در سال گذشته میلادی 3.8 درصد نسبت به سال 2015 میلادی افزایش یافته است.
پیش بینی ها نشان می دهد که به دلیل نیاز مبرم چین به نفت، میزان واردات نفت این کشور در سال 2017 میلادی باز هم بیشتر شود.
مرکز تحقیقات شرکت ملی نفت چین روز جمعه گزارش کرده که سال 2016 میلادی تولید نفت این کشور به زیر 200 میلیون تن رسیده است که علت آن هزینه بالای تولید برای هر بشکه به میزان 40 تا 50 دلار بود.
این گزارش تصریح می کند که در چنین شرایطی طبیعی و منطقی به نظر می رسد که دولت سرمایه را برای واردات نفت هزینه کند و این موضوع، وابستگی به نفت خریداری شده از خارج را بیشتر می کند.
این مرکز تصریح کرده است که چین دومین مصرف کننده بزرگ نفت دنیاست و به دلیل بهای مطلوب نفت در بازار بین المللی و بالا بودن هزینه تولید، در سال جاری میلادی نیز نفت بیشتری وارد خواهد شد.
بیشترین نفت چین در دو میدان «داچینگ» در استان «خه لونگ جیانگ» در شمال شرق و میدان «شنگلی» در استان «شاندونگ» در شرق تولید می شود که در سال 2016 میلادی تولید در هر دو میدان نفتی 5 میلیون تن کاهش یافت.
میزان تولید در داچینگ در سال گذشته میلادی به 36 میلیون و 560 هزار تن و در شنگلی به 23 میلیون و 900 هزار تن رسید.
بر اساس گزارش مرکز تحقیقات شرکت ملی نفت چین این کشور در سال گذشته میلادی 313 میلیون تن نفت مصرف کرد که یک درصد کمتر از سال 2015 میلادی بوده است.