غلامرضا منوچهری معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی کیش در نشست سرمایه گذاری صنعت نفت اظهار داشت: بخواهیم یا نخواهیم اقتصاد و توسعه ایران با نفت گره خورده و این وابستگی استمرار خواهد داشت.

وی افزود: گرچه تحولات سریعی را در دنیای انرژی به ویژه در زمینه انرژی خورشیدی شاهد خواهیم بود، اما همچنان در سال‌های اخیر شاهد رشد مصرف نفت و گاز بودیم و هنوز بخش‌های عمده‌ای از آسیا و آفریقا و آمریکای جنوبی رشد رفاهی خواهند کرد و رشد مصرف انرژی نیز به همین دلیل ادامه پیدا می‌کند، بنابراین بیشترین اتکا به انرژی‌های هیدروکربری خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه "ما شاهد تحولات ژئوانرژی زیادی در دنیا هستیم"، گفت: آمریکا امروز تبدیل به صادرکننده گاز شده و حتی در آینده ممکن است نفت را صادر کند، پس ما باید جایگاه خودمان را در حوزه انرژی حفظ کنیم.

وی ادامه داد: ایران یک دوران طولانی استخراج ذخایر نفتی را به روش تولید متعارف و با تزریق محدود آب و گار در برخی میادین داشته است و امروز باید به بحث افزایش ضریب برداشت ورود کنیم.

منوچهری با بیان اینکه "متوسط ضریب برداشت نفت در ایران 25 تا 26 درصد است"، گفت: حدود 800 میلیارد بشکه ذخایر درجای نفت داریم که یک درصد افزایش ضریب برداشت به معنای برداشت بیشتر 8 میلیارد بشکه است که با قیمت های امروز، هر یک درصد افزایش ضریب برداشت نفت در ایران 400 میلیارد دلار سودآوری دارد.

وی افزود: امروز به تولیدی نزدیک چهار میلیون بشکه نفت قناعت کردیم و بسیاری از مخازن ما در حال افت تولید است، به این دلیل که ما به نیمه دوم عمر این مخازن رسیدیم و برخی اوقات با افت‌های شدیدی مواجه می‌شویم.

این مقام مسئول تصریح کرد: رسیدن به تولید 500 میلیون متر مکعب گاز در روز از میدان گازی پارس جنوبی و رساندن سهم گاز به 70 درصد در سبد انرزی کشور باعث کاهش اتکا به نفت و حفظ قدرت صادرات نفتی ما شده است.

وی ادامه داد: این نسبت سبد انرژی ما همچنان رو به افزایش به سود گاز است و در حال حاضر حدود 85 درصد جمعیت روستایی و 98 درصد جمعیت شهری را زیر پوشش مستقیم گاز برده‌ایم که در دنیا بی‌نظیر است، اما باید استانداردها را در تولید و ... بالا ببریم.

این مقام مسئول افزود: موج دیگری که در کشور از قبل از انقلاب آغاز شد، بحث پتروشیمی بوده که به زنجیره هیدرو کربری مربوط به پتروشمی برمی‌گردد و بلافاصله با به دست آوردن میعانات گازی توانستیم پشتوانه قوی برای توسعه کشور به دست بیاوریم؛ ما ذخایری را داریم مثل لایه خامی در خوزستان که هنوز استخراج نشده و بسیار غنی است.

وی افزود: در دو دهه آینده روی توسعه پتروشیمی با تکیه بر استفاده از گاز و میعانات گازی باید متمرکز شویم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت نفت با بیان اینکه "ما باید از تولید نفت ارزان یعنی زیر 10 دلار وارد نفت گران‌تر شویم"، گفت: با گذر از نیمه دوم عمر مخازن نفتی و نیاز به استفاده از روش های متعدد ازدیاد برداشت باید از نفت 7 و 8 دلاری خداحافظی کنیم و به دوران تولید نفت گران وارد می شویم.

وی ادامه داد: این مربوط به ریکاوری دوم است که حتما باید ریکاوری‌ها انجام شود چراکه هر اندازه بگذرد، مخزن بیشتر از لحاظ بالا آمدن سطح آب و تغییرات سنگ و ... آسیب می‌بیند و ظرفیت خود از دست می‌دهیم و بسیاری از این‌ها میادین مشترکی است که می‌تواند توسط همسایه‌ها نیز استفاده شود.

منوچهری با تأکید بر اینکه "باید سالانه حداقل 30 میلیارد دلار در بخش بالادستی سرمایه گذاری کنیم"، گفت: براساس برنامه ششم توسعه اگر در یک برنامه پنج ساله مجموع سرمایه گذاری به 200 میلیارد برسد، 70 درصد آن می‌تواند سهم داخلی‌ها باشد؛ بنابراین یک موج وسیع کاری در بدنه صنعتی و علمی کشور باید شکل بگیرد، همچنین بسیاری از فناوری‌های جدید دانش بنیان است و ما تمایل به شرکت‌های صاحب تکنولوژی داریم، اما قطعا این کارها با مشارکت صنایع و دانشگاه‌های ما باید تحقق پیدا کند.