نیما کرامت کارشناس بازار ارز و آتی سکه در خصوص عوامل موثر بر روند نزولی دلار بیان کرد: از جمله دلایلی که باعث افت قیمت دلار طی یک ماه گذشته شد، می توان به فشار عرضه سنگین دلار توسط بانک مرکزی به عنوان بازار ساز در این بازار، سردرگم بودن دلالان و معامله گران که موجب کاهش حجم معاملات و در نتیجه کاهش قیمت دلار آمریکا شده و رشد قیمت نفت اشاره کرد.

نیما کرامت در ادامه افزود: فشار عرضه دلار توسط بانک مرکزی به جهت برنامه دولت برای تک نرخی کردن ارز می باشد که قیمت ها را به صورت دستوری پایین آورده است. در رابطه با رشد قیمت نفت نیز باید گفت، با افزایش قیمت جهانی نفت، ارز بیشتری وارد کشور می شود و در نتیجه نرخ دلار را کاهش می دهد.

وی تصریح کرد: البته به این عملکرد دولت انتقاد زیادی وارد است، چرا که بانک مرکزی باید به عنوان تنظیم کننده بازار عمل کند نه آنکه به صورت دستوری قیمت ها را تغییر دهد.

این کارشناس بازار ارز گفت: در سال های اخیر فی ما بین تورم داخلی کشور و تورم کشور آمریکا که به ترتیب نرخ تورم 20 و 4 درصد است شکاف زیادی وجود دارد، مانع از افت بیش از حد قیمت دلار در بازار آزاد شده که در کنار دخالت های بانک مرکزی ممکن است این فشارها قیمت دلار را همچون فنری جمع کند اما نباید فراموش کرد که این امر موجب جهت قیمت دلار در آینده شود.

کرامت ادامه داد: یکی دیگر از این عوامل باز شدن سوئیفت بانکی به صورت کامل می باشد که باعث تسهیل روابط بانکی و نقل و انتقال پول می شود که این امر موجب از بین رفتن محدودیت منابع ارزی شده و عرضه ارز را در بازار افزایش می دهد و در نتیجه این موضوع قیمت ارز را کاهش می دهد.

این تحلیلگر بازار ارز با بیان اینکه نوسانات فروردین ماه سال جاری بسیار کم بود اما روند نزولی داشت، عنوان کرد: بالا بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه مثل ترکیه و افغانستان فرصت آربیتراژ ایجاد می کند که باعث خروج دلار خواهد شد، از طرفی با افزایش قیمت در هم دبی که با دلار رابطه مستقیم دارد، در کوتاه مدت مانع از افت قیمت بیش از حد دلار در بازار آزاد شده است.

کرامت با اشاره به ارزان بودن قیمت دلار در حال حاضر عنوان کرد: با توجه به کاهش تورم و افزایش منابع ارزی کشور به دلیل افزایش قیمت نفت و اجرایی شدن برجام، اجرایی شدن برجام و نزدیک شدن دو نرخ مبادلاتی و بازار آزاد به یکدیگر شرایط را برای تک نرخی شدن تسهیل کرده است و به نظر می رسد تک نرخی شدن آن در حدود 3000 تا 3500 تومان صورت بگیرد که آنچه از وعده های مسئولین بر می آید، این امر در نیمه دوم سال جاری اجرایی شود.

وی در پایان در خصوص تاثیر دلارهای بلوکه شده اخیر بر نرخ دلار بازار آزاد گفت: تاثیر آزاد شدن دلار های بلوکه شده   میتواند باعث افزایش فشار عرضه ی دلار شود و قیمت  را پایین می آورد