ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی آبان سال 93 در نشست با فعالان اقتصادی اعلام کرده بود: «دیگر نیاز نیست بخش آمار بانک مرکزی از من اجازه انتشار این آمار را بگیرد و آمار را روی سایت قرار دهد، چرا که من این اجازه را به آنها داده‌ام تا به‌محض بیرون آمدن آمار آن را روی سایت قرار دهند؛ البته قبل از آن این اجازه را از رئیس جمهور گرفته بودم چرا که قبلاً روال به‌این‌گونه بود تا اجازه از سوی ما صادر نمی‌شد بانک مرکزی اجازه انتشار آمار را نداشت؛ هم‌اکنون من و آقای رئیس جمهور هم شاخص‌های اقتصادی را از روی بانک مرکزی می‌خوانیم».

پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی هم سال گذشته در گفتگویی اشاره‌ای به رویکرد شخص رئیس جمهور روحانی نسبت به مقوله انتشار آمارهای اقتصادی داشته و گفته بود: «پس از آغاز کار دولت یازدهم شخص رئیس جمهوری دستور اکید داده بودند که آمارها دقیق، سریع و کامل منتشر شود. بانک مرکزی هم در نخستین گام نواقص گزارش‌های قبلی را تکمیل کرد و در گام بعدی سعی شد هرچه سریعتر گزارش‌ها را به‌روز کنیم. پس از جبران عقب ماندگی‌ها، در فرآیندهای تولید آمار بازنگری‌هایی انجام گرفت و نتیجه آن شد که اعلام کردیم تورم هر ماه را نهایتاً تا پنجم ماه بعد و تورم تولید کننده را نیز تا دهم ماه بعد و رشد اقتصادی هر فصل را تا پایان فصل بعد اعلام می‌کنیم».

9 ماه از سال 95 گذشته، ولی تا این لحظه آماری از عملکرد اقتصادی کشور، حسابهای ملی و به ویژه نرخ رشد اقتصادی در سال 94 منتشر نشده است. هرچند تمامی اخبار و گزارش های غیررسمی و اظهارنظر کارشناسان، فعالان اقتصادی و برخی مسئولان حاکی از منفی شدن نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته است، ولی مرکز آمار ایران اردیبهشت امسال در یک خبر دوخطی اعلام کرد که نرخ رشد اقتصادی سال 94 به 0.9 درصد رسیده است.

هر چند مرکز آمار در انتهای این خبر دوخطی وعده انتشار گزارش تفصیلی رشد 94 را هم داده بود، ولی بنا به دلایلی انتشار این گزارش تا امروز به تعویق افتاده است.

بانک مرکزی هم که در سال 93 (که رشد اقتصادی مثبت شده بود،) در پایان هر فصل گزارش تفصیلی از نرخ رشد آن فصل را منتشر می کرد، با آغاز سال 94  (که اقتصاد مجدد وارد رکود شد)، انتشار گزارش های فصلی سال 94 را تا امروز به تاخیر انداخت و شواهد نشان می دهد، این روند تا پس از انتخابات ریاست جمهوری 96 ادامه خواهد داشت.

البته گزارش های فصلی رشد سال 95 (که ظاهراً امارهای اقتصادی مجدد مثبت است)، بلافاصله پس از پایان هر فصل منتشر شده، و اخیراً هم بانک مرکزی اعلام کرد، نرخ رشد اقتصادی تابستان 95 به 9.2 درصد و شش ماهه به 7.4 درصد افزایش داشته است.

اعلام نرخ رشد اقتصادی دو فصل سال 95 حاکی از این است که بانک مرکزی رشد اقتصادی سال 94 را محاسبه کرده است، چرا که محاسبه نرخ رشد 95 بدون محاسبه نرخ رشد 94 ممکن نیست.

ولی اینکه چرا علیرغم محاسبه نرخ رشد سال 94، و علیرغم دستور صریح حسن روحانی رئیس جمهور به ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی برای انتشار سریع و دقیق آمار، گزارش های نرخ رشد اقتصادی سال گذشته هنوز منتشر نشده است، سوالی است که آقایان محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی باید پاسخ دهند و بیش از این به سیاسی شدن آمار در دولت یازدهم دامن نزنند.