عباس آخوندی امروز(چهارشنبه) با تاکید بر اهمیت وظایف این شرکت بعنوان یکی از بزرگترین زیرمجموعه‌های این وزارت راه وشهرسازی گفت: بخش زیادی از تعهدات وزارت راه و شهرساری در حوزه احداث راه، راه‌آهن و آزادراه برعهده شرکت ساخت است.

وی تاکید کرد: ساخت این طرح‌ها از طریق بودجه دولت کار بسیار دشواری است و این موضوع وزارتخانه را به سمت استفاده از منابع غیردولتی هدایت می‌کند.

وی، بهره‌مندی از مدل‌های آزادراهی بی.اوتی. (BOT- ساخت، بهره برداری و واگذاری ) را در حوزه‌های راه و راه‌آهن مفید دانست و اظهارداشت: به منظور استفاده از این روش‌ها در احداث راه‌ و راه‌آهن لازم است سطح سرویس بهتری در این حوزه‌ها تعریف شود و سطح سرویس‌دهی مورد بازبینی قرارگیرد.

آخوندی افزود: باید طرح‌های بزرگ عمرانی کشور را با افزایش سطح دسترسی از راه به بزرگراه و آزادراه به سمتی پیش ببریم که بتوانیم از منابع غیردولتی برای تکمیل آنها استفاده کنیم وگرنه بودجه دولتی به تنهایی کافی نیست.

وزیر راه و شهرسازی، مالیات‌ بر خدمات حمل و نقل را از دیگر راه‌های تامین هزینه پروژه‌ها دانست و گفت: استفاده از مالیات می‌تواند یکی دیگر از روش‌های توسعه شبکه راه‌ها غیر از منابع دولتی باشد.

وی با تاکید بر نقش مهندسی در طرح‌های عمرانی بیان داشت: توجه همه جانبه به مسایل مهندسی، فناوری و نظارت بر کیفیت اجرا در همه مراحل کار که تضمین کننده کیفیت است با در نظر گرفتن ایمنی از زمان طراحی تا بهره‌برداری عمده‌ترین موضوعی است که باید به آن توجه شود.

آخوندی، برنامه‌ریزی در حوزه منابع سازمان را با ارایه بسته‌های پروژه‌ای مفید دانست و افزود:‌ باید به سمتی حرکت کرد که مجموعه طرح‌های شرکت در قالب بسته‌های پروژه‌ای معرفی شود و از این طریق سیستم برنامه‌ریزی منابع مالی با بسته‌ها بهتر از تک پروژه‌ای پیش خواهد رفت.

وزیر راه و شهرسازی، مدیریت منابع انسانی را موضوعی حایز اهمیت دانست و گفت:‌ باید یکی از شعارهای اساسی ما در این وزارتخانه مبارزه با فساد باشد که بحث بسیار مهم و کلیدی در سازمان است؛ خوشبختانه شرکت ساخت و توسعه با توجه به این حجم از پروژه‌های عمرانی در این حوزه سربلند است.

مدیرعامل جدید شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در این مراسم گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یکی از دستگاه های اجرایی کشور است که تعهدات دولت و وزارت راه و شهرسازی در آن قابل توجه است.

خیراله خادمی افزود: تعهداتی که با زندگی روزمره مردم پیوند خورده که وظیفه من و همکارانم را در به ثمر رساندن این تعهدات بسیار سنگین کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با استفاده از ظرفیت های موجود در حوزه شرکت ساخت و وزارت راه و شهرسازی تلاش خواهیم کرد تا به نحوه شایسته ای اهداف دولت تدبیر و امید در حوزه زیربناهای حمل و نقل را محقق کنیم.

خادمی با اشاره به برنامه‌های شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل در سال اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: در راستای برنامه‌های کشور در این سال، 1539 کیلومتر انواع راه‌ها که شامل 591 کیلومتر راه‌آهن، 121 کیلومتر آزادراه و 782 کیلومتر راه و بزرگراه در حوزه اقتصاد مقاومتی بریا این شرکت تعریف شده که با توجه به کمبود منابع تاکنون 75 درصد آن محقق شده است.

به گزارش ایرنا، با توجه به انتصاب سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور به عنوان مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران وزیر راه و شهرسازی در حکمی خیرالله خادمی معاون سابق این شرکت را به عنوان مدیرعامل جدید شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل منصوب کرد.