به گزارش پارس به نقل از ایسنا، منطقه اصفهان، کشاورزان به عنوان صاحبان و حق آبه داران معتقدند؛ قرن ها است که با وجود کشت های مختلف در مسیر زاینده رود، تقسیم آب این رودخانه را مدیریت کرده اند و هنوز هم توان انجام این عمل را دارند و سازمان های دولتی فقط باید نظارت قانونی داشته باشند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی کشاورزان شهرستان نجف آباد گفت: مدیریت یکپارچه زاینده رود بدون بهره گیری از اتاق فکر تشکل های کشاورزان، عملی نخواهد شد.

مصطفی صادقی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایسنا، منطقه اصفهان، افزود: مدیریت یکپارچه زاینده رود گامی مثبت برای اصلاح مشکلات رخ داده در سال های اخیر است، اما انجام آن بدون استفاده از اتاق فکر تشکل های کشاورزان استان امری محال است.

وی کشاورزان را مالک حقیقی زاینده رود دانست و افزود: وزارت نیرو و سازمان آب باید در استان های درگیر با مشکلات آب زاینده رود فقط نقش نظارتی داشته باشند، چراکه آنان قیم آب این رودخانه نیستند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی کشاورزان شهرستان نجف آباد تاکید کرد: کار مردم باید به خود مردم محول شود و تمامی تشکل های کشاورزی و سایر نهادهای بهره بردار از آب زاینده رود (اعم از شرب، صنعت و… ) توان تعامل با همدیگر را دارند.

صادقی خاطرنشان کرد: بی توجهی مسوولان رده بالای استانی در سال های اخیر به نظرات تشکل های کشاورزی موجب شدت معضلات این قشر زحمتکش شده، چراکه در اکثر جلساتی که برگزار شده، اصلا نمایندگان کشاورزان دعوت نمی شدند و اگر هم در مواردی خاصی دعوت می شدند به نظرات آنان بهایی داده نمی شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما منکر این نیستیم که بخش کشاورزی بیش از سایر بخش ها آب مصرف کرده، اما باز هم مقصر اصلی در برداشت بی رویه سازمان آب است، چراکه این ارگان علی رغم خواسته کشاورز نباید این طور افسار گسیخته، مجوز حفر چاه عمیق و برداشت از سفره های زیر زمینی را می داد.

بستن آب در تیرماه برای باغات غرب زیان دارد

این کارشناس کشاورزی با ابراز خشنودی از باز شدن آب زاینده رود در نیمه فروردین سال جاری اظهار کرد: خوشبختانه این امر موجب شد سطح آب چاه های غرب استان که در حال خشکیدن بود، مقداری افزایش یابد، ولی کشاورزان این منطقه به نحوه زمان آب دهی انتقاد دارند.

صادقی تصریح کرد: در طول مسیر زاینده رود یک نوع محصول کشت نمی شود، برای مثال در غرب اغلب باغداری رواج دارد و در شرق زراعت، که زمان آبیاری و نوع باردهی و رشد محصولات آنان نیز با هم تفاوت دارد.

وی ادامه داد: اوج نیاز آب برای درختان باغات در تابستان است و اعتقاد داریم بهتر بود که رودخانه در اردیبهشت ماه باز می شد تا بستن آن در مردادماه اتفاق افتد و باغداران دغدغه آبیاری نداشته باشند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی کشاورزان شهرستان نجف آباد در مورد وام های بخش کشاورزی به خبرنگار ایسنا گفت: متاسفانه بانک ها به برخی افراد با عناوین ایجاد موسسات کشت و صنعت وام های کلان داده اند که اصلا این پول ها صرف امور کشاورزی نشده است، اما برای اعطای تسهیلات به یک کشاورز صاحب زمین و زراعت انواع ضامن و وثیقه را مطالبه می کنند.

صادقی افزود: به دلیل مشکلات ناشی از خشکسالی سال های اخیر قرار بر استمهال وام های کشاورزان شد، اما با کمال تاسف این قانون تاکنون عملی نشده است.