طی روزهای گذشته قیمت نفت با نوساناتی همراه بود به گونه ای که هر زمان احتمال توافق نشست اوپک قوت می گرفت نرخ این محصول  روند صعودی طی می کرد  و در مواقعی که کارشناسان نظر منفی به توافق داشتند قیمت ها کمی کاهش می یافت.

یکصد و هفتاد و یکمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که موضوع بحث آن اهمیت ویژه ای درآینده  بازار نفت دارد ظهر امروز با حضور وزیران نفت 14 کشور عضو اوپک و هیئت‎های همراه برگزار شد و طبق پیش بینی بسیاری از کارشناسان، اعضا توافق کردند تا مجموع تولید نفت خود را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند که این امر اولین توافق اوپک برای کاهش تولید پس از 8 سال است.

در نشست امروز اوپک مقرر شد تا مجموع تولید نفت این کارتل از 33.7 به 32.5 میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک همچنین با تولید روزانه سه میلیون و 900 هزار بشکه نفت خام ایران موافقت کرد.

بر اساس این گزارش قیمت نفت از سال 2014 تاکنون کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است؛ پیش‌بینی می‌شود، کاهش سطح تولید ، مازاد عرضه نفت موجود در بازار جهانی انرژی را از بین ببرد و قیمت این محصول روند صعودی به خود بگیرد.

افزایش قیمت نفت مهمترین دستاورد نشست اوپک

علی کرم پور دبیر اول کمیسیون انرژی در خصوص نتیجه این نشست اظهار داشت: مهمترین دستاورد این نشست افزایش قیمت نفت بوده است که خوشبختانه همین امروز نیز شاهد افزایش قیمتی نزدیک به دو دلار بوده ایم. 

وی ادامه داد: برهمین اساس ما می توانیم با میزان فروش فعلی،  درآمد خود را به طرز قابل توجهی افزایش دهیم.

کرم پور تاکید کرد:در حال حاضر سیاست تثبیت میزان تولید(فریز نفتی) اعضای اوپکی بهترین شیوه برای خروج بازار نفت از بحران به شمار می رود.

چشم انداز نفت 55دلاری برای کشور

دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: اگر افزایش قیمت مستمر باشد قیمت نفت طی مدت کوتاهی به بیش از 55 دلار نیز خواهد رسید.

علی گل مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: تمامی کشورهای عضو اوپک باید بدانند که تنها همگرایی و هم اندیشی می تواند علاوه بر رفع مسائل و مشکلات به بهره گیری هر چه بیشتر از منافع بازار نیز بینجامد.

عضو کمیسیون انرژی اظهار داشت: به طور حتم توافق اعضای اوپک  و سطح تولید 3 میلیون و 900 هزار بشکه ای ایران نتایج مثبتی برای بازار نفت کشور به ارمغان می آورد.