«ستار محمودی» قائم‌مقام وزیر نیرو در نشستی خبری اظهار داشت: مجموع بارش‌ها در کشور تا روز گذشته 13 میلی‌متر بوده که در مقایسه با سال گذشته 81 درصد کاهش و در مقایسه با متوسط آمار بلندمدت 55 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: هیچ کدام از حوضه‌های فرعی سی‌گانه و استان‌ها نیز متاسفانه وضعیت مناسبی تاکنون نداشته و در همه آن‌ها با روند منفی بارش‌ها نسبت به سال گذشته روبرو هستیم.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه "از نظر روان‌آب‌ها که برای پر شدن مخازن سدها اهمیتی حیاتی برای ما دارد، در مقایسه با سال گذشته با کاهش 5 درصدی روبرو هستیم"، گفت: در حال حاضر، آب ذخیره شده در پشت مخازن سدها در مقایسه با سال گذشته با 5 میلیارد مترمکعب کاهش روبرو است؛ اما با بارش‌هایی که در چند روز گذشته داشتیم، امیدواریم در آذرماه وضعیت مناسب تری نسبت به ماه‌های گذشته داشته باشیم.

محمودی با اشاره به پیک مصرف برق 52 هزار و 600 مگاواتی در تابستان سال جاری گفت: در تابستان سال جاری با تدابیری که اندیشیده شد توانستیم از پیک بیش از 52 هزار مگاوات عبور کنیم و پیش بینی این است که در تابستان سال آینده این میزان به حدود 55 هزار مگاوات برسد.

وی افزود: تمهیداتی برای گذر از پیک تابستان سال آینده اندیشیده شده و امیدواریم با کمک مردم و کاهش مصرف بتوان مانند سال جاری شاهد پایداری در شبکه برق کشور و روزهای بدون خاموشی در شبکه بود.

قائم مقام وزیر نیرو در خصوص افزایش 10 درصدی تعرفه های خانگی برق گفت: تصمیم به افزایش تعرفه های برق در سال جاری در ابتدای سال گرفته شده بود اما اجرای آن در میانه سال انجام شد.

وی ادامه داد: به طور متوسط در کشور از ابتدای مرداد یا شهریور این افزایش 10 درصدی در قبوض مردم لحاظ شد و اختلاف زمان اعمال نیز به دلیل آن است که قبض ها به صورت دوره ای و با اختلاف چند روزه در نقاط مختلف صادر می شود.

محمودی خاطرنشان کرد: در سال جاری با توجه به قانون مصوب قیمت برق حدود 10 درصد افزایش پیدا کرد، این در حالی است که براساس قانون هدفمندی یارانه مقرر شده بود سالانه حدود 20 درصد تعرفه‌های برق تا 5 سال آینده افزایش پیدا کند، اما این امر در سال گذشته محقق نشد.

وی افزود: برای سال آینده تاکنون هیچ‌گونه پیش‌بینی برای افزایش قیمت تعرفه‌های برق، انشعابات برق و تعرفه آب وجود ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه "اقدام‌های انجام شده در طرح تعادل بخشی سبب شد تا حدود یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب به منابع آب زیرزمینی کمک شود"، گفت: حدود یک میلیارد مترمکعب از بازتوانی منابع آب زیرزمینی به سه سال اخیر باز می‌گردد.

وی ادامه داد: مجموع برداشت‌های اخیر از منابع زیرزمینی آب سیر نزولی داشته و در 3 الی 4 سال گذشته طرح تعادل بخشی توانسته به کم شدن میزان مصرف از این منابع و ذخیره‌سازی منابع آبی در سال‌های آینده کمک کند که نیاز به پشتوانه مالی دارد.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: این طرح در سال 93 با سرمایه اندک 95 میلیارد تومان آغاز شد، در سال 94 به 150 میلیارد تومان افزایش یافت و در سال 95 به حدود 400 میلیارد تومان رسید که در این طرح مواردی همچون، انسداد 9500 حلقه چاه غیرمجاز در سال جاری، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز که تاکنون 36 هزار پروانه بهره‌برداری مورد بازنگری قرار گرفته، اجرایی شده است.

وی افزود: وزارت نیرو امیدوار است در طول برنامه ششم توسعه، 11 میلیارد مترمکعب از مصارف آب زیرزمینی کاهش یابد و دشت‌های دارای مشکل منابع آب کشور، در آینده به مرور احیا شوند.

قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه "حفر چاه غیر مجاز بایستی جرم تلقی شود"، گفت: اگر این قانون تصویب شود از حفاری چاه‌های غیر مجاز جلوگیری خواهد شد؛ این قانون باعث خواهد شد تا از همان ابتدای جلوی تخلفات گرفته شود.