احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در خصوص استاندارد خودروهای تولیدی در کشور گفت: تمام خودروهای ساخت داخل استانداردهای اجباری کشوررا پاس کرده‌اند که این استانداردها تمام مسائل زیست محیطی جهت آلایندگی و نظارت شورای عالی استاندارد را به صورت کامل تحت پوشش قرار می دهند.

 

نعمت بخش در ادامه به انتقادات صورت گرفته از صنعت خودروسازی اشاره و بیان کرد: خودروسازان در اجرای تعهدات خود به مردم کوتاهی کرده اند که این امر زمینه را برای انتقادهای متفاوت و کم لطفی‌ها افزایش داده است و این انتقادات تأثیرمنفی خود را بر بازارهای صادراتی تولیدات ما گذاشته است.

وی در واکنش به صحبتهای اخیر سردار مومنی گفت: سهم خودروهای داخلی در تصادفات 50 درصد از سوی سازمان راهداری اعلام شده است که این آماربه هیچ وجه قابل قبول ما نیست و پیگیر ثابت کردن ادعای خود هستیم.

 

نعمت بخش با اشاره به اینکه درچندین سال گذشته شرکتها برای ارتقاء کیفیت خودروهای تولیدی میلیاردها تومان هزینه کرده اند، افزود: این افزایش کیفیت با تغییرات در خودروها همراه بوده به گونه ای که درخودروی نیسان محدودیت سرعت 90 کیلومتری در خودروهای تولید امسال اجرا شده است.

همچنین بر اساس آمار سایت TE NEWS در بازه زمانی سالهای 72 تا 94 ، 5 میلیون و 387 دستگاه پراید درکشور تولید شد که از این میزان سهم تصادفات پراید از جمع 18 میلیون خودروی سواری 30 درصد بوده که طبیعی است تعداد بالای خودرو سهم بیشتری از تصادفات را به خود اختصاص می دهد.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: از 5 میلیون و 387 دستگاه خودروی پراید تعداد تصادفات این خودرو 120 الی 130 هزار دستگاه گزارش شده که این رقم تنها 2.3 درصد از تصادفات را شامل می شود.

وی با اشاره به آمار کمیته ناوگان در گزارش هشت ماهه نخست سال 86 آماری از تصادفات برون شهری اعلام واظهار کرد: در این مدت 5هزار و 275 دستگاه تصادف درون شهری، 1594 دستگاه تصادف در جاده روستایی و 10 هزار و 513 دستگاه تصادف برون شهری در کشوراتفاق افتاد که ازاین میزان تنها در 227 تصادف نقص فنی دلیل حادثه شناخته شده که این رقم 1.3  درصد را شامل می شود که در برخی اوقات به اشتباه از سوی پلیس 13 درصد اعلام می شود.

نعمت بخش در ادامه به موضوع معاینه فنی خودروها اشاره وبیان کرد: براساس قانون حال حاضرمعاینه فنی خودروها در بازه زمانی 5 ساله اجباری است که ما هم با این مسئله مخالف هستیم و باید این رقم حداکثر به دو سال کاهش یابد.

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه اظهار کرد: متأسفانه پلیس دلایل تصادفات را درسه حوزه خودرو، جاده ودلایل انسانی محدود می کند و دراین میان اشاره ای به حضور خود درجاده ها ندارد به طورمثال آمار کشته شدگان براساس تصادفات ازرقم 27 هزار تن در سالهای گذشته به رقمی درحدود 16 هزار نفر کاهش داشته است که نقش حضور پلیس و دوربین ها دراین میان پررنگ است.

وی افزود: پلیس باید مجری اجرای قوانین درتمام حوزه ها باشد به طور مثال در خصوص تردد خودروهای مناطق آزاد در خارج از محدوده قوانین مربوطه را اعمال کند.

نعمت بخش درواکنش به صحبت زنگنه وزیرنفت درخصوص خریداری تمام وانت نیسان‌های سطح کشور و نابودی آنها گفت: مصرف بنزین نیسان کاربراتوری در صورت حمل بار درهر 100 کیلومتر 20 لیتر و بدون حمل بار 16 لیتر است که در سال 84 و با انژکتوری کردن این خودروها مصرف بنزین در صورت حمل بار به 15 لیتر و بدون حمل بار به 13 لیتر کاهش یافت.

گفتنی است در سال 92 و با اجباری شدن استاندارد یورو 4 مصرف بنزین این خودرو درصورت حمل بار 13.5 لیتر و بدون حمل بار به 11.5 لیتر رسید.

دبیر انجمن خودروسازان عنوان کرد: در سال 94 ، 30 هزار دستگاه خودروی نیسان تولید شد که ازاین رقم 224 خودرو گازسوز، 2000  دستگاه بنزینی و 4000 دستگاه باقی مانده گازوئیلی هستند که خودروهای دوگانه سوز نیز به سیستم اتومات مجهز شده اند همچنین با کاهش حداکثر سرعت پیمایش نیسان به 90 کیلومتر، مصرف این خودرو نیز از رقم مشخص شده کمتر می شود.

وی بیان کرد: ما باید به دنبال از رده خارج کردن خودروهای کاربراتوری برای کاهش مصرف سوخت باشیم. همچنین باید اقدامات مؤثری در راستای معاینه فنی تجهیزات خودروهای گاز سوز باشیم تا از حوادث پیش بینی نشده جلوگیری به عمل آید.

نعمت بخش اظهار کرد: براساس مصوبات دولت باید درهشت کلانشهر کشور بنزین یورو 4 توزیع شود وگازوئیل نیز باید با آلایندگی در حدود   50tpm باشد که طبق بررسی های صورت گرفته آلایندگی گازوئیل در حال حاضر 5700 tpm است.

دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به صحبتهای اخیر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت عنوان کرد: تاکنون نامه‌های سرگشاده در پاسخ به اظهارات این وزیر برای وزارتخانه بهداشت صادر شده که به آنها یادآوری می کنیم در امور دستگاه های دولتی دخالت نکنند زیرا اظهار نظر غیر کارشناسی در خصوص استاندارد خودروها توهین به سازمان ملی استاندارد است.

وی با اشاره به اینکه قیمت دارو نسبت به سال گذشته 85 درصد افزایش داشته است، گفت: این درشرایطی است که کوچکترین تغییر قیمت خودرو تبعات بسیاری را به دنبال دارد.

نعمت بخش اظهار کرد: به طور قطع تحریمها در توسعه محصولات ساخت داخل تأثیرگذار بوده که هم اکنون با رفع آنها امیدوار به سرعت گرفتن توسعه محصولات داخل، افزایش کیفیت و جلب رضایت مردم هستیم.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به فروش سالیانه 35 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو عنوان کرد: حجم کار در کارخانه های تولید خودرو بالا است و در شرایط فعلی باید به دنبال توانمندسازی خودروسازان، افزایش کیفیت خودروها واز رده خارج کردن خودروهای فرسوده باشیم.

وی در خصوص افزایش مؤلفه های استاندارد اجباری خودروی های ساخت داخل گفت: درحال حاضر 51 مؤلفه اجباری در حوزه خودرو و چهارمؤلفه آلایندگی وجود دارد که به دنبال افزایش این مؤلفه ها به 81 عدد هستیم و در این راستا جلساتی با سازمان ملی استاندارد برگزار می شود تا در صورت لزوم برروی طراحی خودروها نیز تغییرات لازم اعمال شود و شرکتهای تولید کننده نیز پس از نهایی شدن موظف به اجرای آن هستند که تا آخر امسال مواردی که امکان اجرای آن باشد نهایی خواهد شد.