به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به تازگی انجمن صنایع روغن نباتی با توجه به صورت جلسه ستاد تنظیم بازار مورخ ۲۶ فروردین و با هماهنگی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان فهرستی از عمده ترین تولیدات کارخانه های روغن نباتی را با احتساب افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی اعلام کرد.

دلیل اصلی این افزایش قیمت حذف ارز مرجع واردات روغن خام بوده است. آخرین بار در مهر ماه سال ۱۳۹۱ قیمت روغن نباتی با مصوبه سازمان حمایت افزایش یافته بود. در آن تاریخ نیز قیمت انواع روغن حدود ۱۷ درصد افزایش یافته بود.

با احتساب افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت روغن نباتی، قیمت روغن نباتی بطری ۶۷۵ گرمی و بطری ۸۱۰ گرمی به ترتیب از ۲۱۰۰ و ۲۷۰۰ تومان به ۲۷۳۰ و ۳۵۱۰ تومان رسید. با این وجود گشتی در بازار نشان می دهد که روغن نباتی یک لیتری هم اکنون بعضا تا ۵۰۰۰ تومان نیز به فروش می رسد.

فعالان صنعت روغن نباتی اعتقاد دارند که سازمان حمایت باید با این گران فروشی برخورد کند. اما نکته جالب اینجاست که قیمت حک شده روی بطری روغن نباتی مربوط به قیمت درج شده در کارخانه تولیدکننده است.

این در حالی است که به گفته حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، قیمت کالا از در کارخانه تا رسیدن به دست مصرف کننده نیز حدود شش تا هفت درصد افزایش می یابد.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که کارخانه های روغن نباتی از در کارخانه قیمت مصوب سازمان حمایت را رعایت نمی کنند.

در همین حال خبرنگار ایسنا موضوع را با معاون بازرسی سازمان حمایت در میان گذاشت که در نهایت با انکار موضوع از سوی وی روبه رو شد. در این بین به نظر می رسد که مصرف کننده متضرر اصلی گرانی روغن نباتی است.