گزارش میدانی خبرنگار ما از سه راه امین حضور که بورس لوازم خانگی محسوب می شود حکایت از کم رونقی این بازاردارد، از جلوی برخی از مغازه ها که رد می شوید خریداری داخل مغازه ها نمی بینید و اگر تک و توک افرادی وارد مغازه ها می شوند ، بیشتر پرسشگر هستند تا خریدار و عده ای نیز با مقایسه قیمت ها قصد دارند تا برای خرید خود در آینده راحت تر تصمیم بگیرند . با وجودیکه مغازه ها و فروشگاهها مملو از انواع کالا و لوازم خانگی داخلی و خارجی است اما برخی از فروشندگان عنوان می کنند که با آغاز طرح مبارزه با قاچاق کالا بارهایی که در راه بود دیگر عرضه نشده و همین موضوع کمبودی را در بازار ایجاد کرده است که منجر به افزایش قیمت ها شده است .

یکی از فروشندگان لوازم خانگی که بیشتر کالاهایش برند سامسونگ است می گوید : زمانیکه بحث مبارزه با قاچاق کالا مطرح شد قیمت برخی از محصولات دربازار به دلیل کمبود کالا گران شد چون دیگر جایگزینی نداشت و بارهای شرکتی نیز وارد بازار نشد و همین موضوع باعث شد تا قیمت اجناس 6 تا 7 درصد در بازار افزایش یابد ودر برخی کالاها به 10 درصد هم رسید است .

به گفته وی طرح برخورد با کالای قاچاق در بازار تلاطم ایجاد می کند و چون بار در بازار کم است باعث می شود که میزان عرضه و تقاضا با هم متناسب نباشد و قیمت ها افزایش یابد .

این فروشنده در پاسخ به این پرسش که در بازرسی ها برای شناسایی غیر قاچاق بودن کالا فاکتور ملاک عمل قرار می گیرد یا برگ سبزمی گوید : هر دو از سوی بازرسین مورد بازرسی قرار می گیرد اما در برخورد با کالای قاچاق، تعزیرات برگ سبز را ملاک قرار می دهد اما بازرسان اتحادیه فاکتور را ملاک قرار می دهد در حالیکه به اعتقاد ما برگ سبز مهمتر است چون به راحتی می توان برای هر کالایی فاکتور تهیه کرد .

وی در مورد قیمت انواع یخچال نیز گفت : از 2 میلیون و 100 تا 22 میلیون تومان یخچال فروخته می شود و هر کس بنابر قدرت خریدی که دارد کالای مورد نظر خود را انتخاب می کند .

فروشنده دیگری وقتی ازاو در مورد تنوع برندهایی که برای مردم زیاد شناخته شده نیست می پرسم می گوید :در حال حاضر برخی از عرضه کنندگان کالاهایی را با نامهای متفرقه وارد بازارمی کنند و به اسم برند اصلی به مردم می فرشند درواقع آنها قطعات و جنس خام را گرفته سرهم می کنند و به شکل ظاهری به فرض یخچال سامسونگ عرضه می کنند و بعد به مردم می گویند این جنس ازنظر کیفی همان سامسونگ است اما قیمتش پایین تر است .

وی در مورد اختلاف قیمت نمایندگی و بازار می گوید : پیش از برخورد با کالای قاچاق قیمت نمایندگی ها چون انحصاری وارد می شد بالاتر از بازار بود اما هم اینک قیمت بازار هم به خاطر کمبود کالا بالا کشیده است و شرکتی ها هم دیگر چون رقیبی نمی بینند بیش از گذشته قیمت های خود را بالا برده اند.

یکی دیگر از مغازه دارها نیز صحبت باقی هم صنفی هایش را تایید می کند و توضیح می دهد : قیمت محصولات شرکتی خیلی بالا رفته است و اگر درگذشته نمایندگی ها تخفیف های 9 درصدی برای فروش محصولاتشان قائل می شدند در حال حاضر این تخفیف ها را برداشته اند، چون قبلا کالاهایی که در بانه عرضه می شد و یا در بازار به فروش می رسید به نوعی با عث شده بود که شرکتی ها برای جذب مشتری برای فروش کالاهایشان تخفیف دهند، اما دیگر چون می بینند دربازار رقیبی نیست قیمت ها را بالا کشیده اند در نتیجه از زمانیکه شرکتی ها تخفیف نمی دهند ما نیز نمی توانیم به مشتری تخفیف بدهیم .

این فروشنده معتقد است در طرح برخورد با کالای قاچاق نباید فقط به غیر شرکتی ها فشار وارد شود بلکه باید روی کار شرکتی ها هم نظارت وجود داشته باشد وقیمت کالاهای شرکتی هاهم کنترل شود .در حال حاضر محصولات شرکتی 300 تا 500 هزار تومان گرانتر از محصولات غیر شرکتی است.

مغازه دار دیگری که اغلب کالاهای داخل مغازه اش برند ها ایرانی است می گوید : اجناس مغازه ما داخلی است و طرح برخورد با لوازم قاچاق تاثیری بر قیمت لوازم خانگی داخلی نگذاشته ست به هر حال مشتریان ما افرادی هستند که هزینه برایشان مهم است ، مشتری که پول کافی داشته باشد سراغ جنس ایرانی نمی آید هر چند کیفیت کالاهای ایرانی هم خوب است و بسیاری ازانها قابل رقابت هستند اما به دلیل فرهنگی که جا افتاده مردم اگر پول داشته باشند برند خارجی می خرند .

وی می افزاید :قیمت تولیدات ایرانی شب عید گران شد اما امسال تغییر قیمتی نداشته است ولی همان افزایش قیمت دراواخر سال گذشت باعث شد تقاضا برای همان اجناس کمتر شود .

یکی دیگر از فعالان بازار لوازم خانگی نیز براین باور است که با برخوردی که آغاز شده بار قاچاق درسطح بازار کم شده است ،وی می افزاید : هم صنفی هایش اکثرا خرده فروشند واین عمده فروشی ها هستند که کالاهای وارد شده را انبار می کنند که اگر کالای قاچاق درمیان آنها باشد لو می رود و به ریسکش نمی ارزد .

یکی دیگر از فروشندگان سه راه امین حضور که اغلب اجناسش برند بوش و جنرال الکتریک است می گوید : بازرسان جسته و گریخته به مغازه ها سر می زنند و بازرسی می کنند و این مختص واحدها ی غیر شرکتی نیست بلکه از فروشگاه هایی که نمایندگی هستند هم بازرسی می کنند.

وی می گوید :من ورود قاچاق لوازم خانگی را قبول ندارم چون به هر حال این جنس با توجه به ابعادی که دارد از مبادی رسمی وارد کشور می شود و یافتن آنها کار مشکلی نیست و باید از مبادی جلوی ورود این کالاها گرفته شود .

وی در پاسخ به این پرسش که بابرخوردهایی که می شود آیا ممکن است کالاها احتکار شود می گوید : بازرسین قبل از اینکه به سطح بازار بیایند انبارها را چک کرده اند به هر حال جا و دفتر انبارها مشخص است و وبرگ سیز آنها چک شده است.

این فروشنده بر این باور است که اگر به دنبال آن هستیم که سهم کالای ایرانی درسبد خرید مردم افزایش یابد باید کیفیت تولیدات داخلی افزایش یابد و تا زمانیکه کیفیت تولیدات داخلی افزایش نیابد اتفاق خاصی در انتخاب مردم نخواهد افتاد.

از سوی دیگر محمد طحانپور رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی نیز می گوید: تعداد انگشت‌شماری از کارخانه‌های ایرانی بین ۶ تا ۸ درصد افزایش قیمت داشتند،که این موضوع نیز طبیعی است چرا که حدود دو سالی این کارخانه ها در محصولاتشان افزایش قیمت نداشتند ،‌درواقع این افزایش قیمت با اجرای طرح مبارزه قاچاق کالا همزمان شده است، به هر صورت ما به دنبال این هستیم که با قاچاق کالا مقابله کنیم و در این میان اگر کارخانه‌ای هم از عرضه اجناس به بازار خودداری کند، با آن برخورد می‌شود .

رییس اتحادیه لوازم خانگی می افزاید : وقتی کالای قاچاق جمع‌آوری می‌شود به این معنا است که تولید داخلی رونق می‌گیرد، بنابراین باید عرضه بیشتر شود و حتی فروشندگان شرایط اقساطی را برای رونق بازار فراهم کنند، اما متاسفانه برخی از شرکت‌ها به این موضوع عمل نمی‌کنند.