از ابتدای روزجاری طرح مبارزه با قاچاق کالا در سطح توزیع از سوی اصناف پیگیری خواهد شد، این اقدام در حالی آغاز می‌شود که در هفته گذشته علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در این رابطه جلسه‌ای با بازرسان اصناف داشته است.

قرار بر آن بود تا مبارزه با قاچاق کالا در سطح توزیع با همراهی دیگر نهادهای نظارتی از 15 مهرماه آغاز شود اما به دلیل مخالفت‌های اتاق اصناف مبنی بر اینکه نباید فضای بازار امنیتی شود، کار به اصناف سپرده شد و عملا طرح مبارزه با قاچاق کالا در سطح توزیع رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت.

اخبار مرتبط با این طرح بیشتر مربوط به بازار لوازم خانگی است اما شنیده‌ها حاکی از آن است که رفته رفته این بازرسی‌ها به دیگر حوزه‌های اصناف همچون لوازم برقی، تلفن همراه و بازار لوازم آرایش می‌رسد.

البته در ماه‌های گذشته بود که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به بازار تلفن همراه ورود کرد و با محصولات قاچاق به ویژه تلفن همراه آیفون برخورد کرد و در سوی دیگر با کمک سازمان اموال تملیکی سه مرحله معدوم سازی کالای قاچاق را در سالجاری به اجرا در آورد.

حال باید دید که این طرح تا چه میزان در بازار پاسخ مثبت خود را پس خواهد داد و به نظر می‌رسددر کنار مبارزه با قاچاق کالا در سطح توزیع، باید در مرزهای ورودی کشور با این پدیده شوم مقابله شود.