محمدامین سالاری در نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی و فضایی ایران با بیان این‌که 220 شرکت عضو اتحادیه صنایع هوایی و فضایی هستند، اظهار کرد:‌ این شرکت‌ها در 6 کارگروه طراحی، ساخت و بهره‌برداری از هواپیما، طراحی، ساخت و ارائه خدمات هواپیماهای بدون سرنشین، ساخت قطعات هواپیما، الکترونیک و ابیونیک، خدمات استاندارد و آموزش و خدمات تعمیر و نگهداری  اورهال هواپیماهای رده سنگین فعال هستند.

وی تصریح کرد:  در کارگروه ساخت قطعات، هواپیما قطعه‌ای نبوده که در رابطه با بحث هواپیماهای حوزه دفاعی شرکت‌های ایرانی توان ساخت را دارد که در  حدود 60 شرکت فعال در این بخش داریم.

وی با بیان این‌که شرکت‌های عضو اتحادیه بیش از 10 هزار شغل را به صورت مستقیم ایجاد کرده است، افزود: بیش از 60 درصد فعالیت‌های حوزه هوایی و فضایی کشور توسط شرکت‌های اتحادیه هوایی و فضایی ایران صورت می‌گیرد.

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با اشاره به این‌که هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و فضایی ایران به مدت چهار روز از 4 آبان‌ماه امسال در برج میلاد برگزار می‌شود، گفت: در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای بخش خصوصی در حوزه‌های هوایی و فضایی کشور رونمایی می‌شود.

سالاری با یادآوری این‌که حدود دو سال است که به دنبال فعال کردن حوزه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین هستیم، افزود: در نمایشگاه هفتم 120 شرکت که شریک خارجی دارند، حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به این‌که قرار است 20 میلیارد دلار هواپیما توسط ایران خریداری شود که این کار می‌تواند 60 میلیارد دلار برای ایران ایجاد ظرفیت کند، گفت: 40 شرکت عضو اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران برنامه خود را به سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص تعمیر و نگهداری و تامین قطعات ارائه کرده‌اند.

مظاهری نائب رئیس دوم اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران نیز در این نشست با یادآوری این‌که 4 سال پیش کنسرسیومی از 27 شرکت تشکیل شد، گفت: این کنسرسیوم تفاهمنامه‌ای را برای ساخت یک ماهواره سنجش از راه دور با مشارکت یک کشور خارجی تهیه کردند که به دلیل تغییر در سازمان فضایی این تفاهمنامه امضا نشد.

وی افزود: در دوره سابق سازمان فضایی تلاش کردیم از توانایی کنسرسیون استفاده کنیم. در دوره 100 جلسه در این رابطه برگزار شد، اما سیاست دولت برای ساخت ماهواره های بزرگ استفاده از محصولات خارجی است. سیاست سازمان فضایی این است که در سیستم های بزرگ و ماهواره‌های بزرگ از خارج کشور تهیه کند و نیاز کشور را از سایر کشورها تامین کند.

*دولت بخش خصوصی را دور می‌زند

قاسمی نائب رئیس اول اتحادیه نیز گفت: در اقتصاد مقاومتی باید به سمت صادرات محور برویم که این مهم فقط با همکاری دولت با بخش خصوصی میسر می‌شود. دولت به جای رقابت با بخش خصوصی بهتر است که از این بخش حمایت کند. بخش خصوصی بال‌های قدرتمند هواپیمای دولت است و بدون ما دولت نمی‌تواند پرواز کند.

وی با بیان این‌که اعتقادی به اختراع چرخ از ابتدا نداریم، افزود: انتقال فناوری بهترین کاری است که ما می‌توانیم دنبال کنیم و پس از این کار به سمت بومی‌سازی برویم.

وی اتفاقی برای هواپیمای 150 نفره روی نداده و اتفاقی هم روی نمی‌دهد، تصریح کرد: کشورهای خوبی در زمینه طراحی هواپیما وجود دارند که باید از آنها استفاده کنیم. برای رسیدن به هواپیمای 150 نفره باید به یک سری فناوری‌ها دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم در داخل تولید داشته باشیم مانند چین که هم‌اکنون برای ایرباس هواپیما می سازند.

وی با بیان این‌که از دولت خواهش می‌کنیم با بخش خصوصی مقداری مهربانتر باشند، اظهار کرد: امروز که درها باز شده دور زدن بخش خصوصی انصاف نیست و خارج از رفتار حرفه‌ای است.