مرخصی زایمان و مرخصی والدین از جمله تسهیلاتی است که شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی در کشورهای مختلف به کارمندان خود ارائه می‌دهند.

همچنین در کشورهای مختلف شرایط و مقررات این مرخصی‌ها برای کارمندان متنوع است به گونه‌ای که در برخی کشورها این مرخصی تنها به زنان اختصاص دارد و در تعدادی از کشورها پدر نیز می‌تواند از این امکان بهره‌مند شود.

علاوه بر این، در تعدادی از کشورها والدین در دورانی که به مرخصی می‌روند از حقوق کامل برخوردار می‌شوند درحالیکه در برخی از کشورها شرایط متفاوت است.

گلف نیوز در این مقاله به ارائه جزئیاتی درباره شرایط مرخصی زایمان در برخی از کشورهای مختلف جهان پرداخته‌ که به شرح زیر است:

آمریکا: در آمریکا مدت زمان مشخصی برای مرخصی مادران در سطح ملی تعیین نشده است. هرچند شرکت‌هایی که دارای ۵۰ کارمند یا بیشتر هستند متعهد هستند تا به دلایل افزایش تعداد اعضای خانواده ۱۲ هفته مرخصی زایمان بدون حقوق در نظر گیرند.

بلغارستان: زنان شاغل باردار در بلغارستان از ۴۱۰ روز مرخصی زایمان برخوردار هستند که ۴۵ روز آن را می‌توانند پیش از وضع حمل استفاده کنند. همچنین در این مدت حداقل ۹۰ درصد پایه حقوق آنان از طریق صندوق بیمه سلامت ملی پرداخت می‌شود. زمانی که کودک به سن ۶ ماهگی می‌رسد مادر می‌تواند ادامه مدت زمان مرخصی باقی مانده را به پدر کودک یا پدر بزرگ / مادربزرگ که شاغل هستند و از بیمه اجتماعی برخوردارند منتقل کند.

هند: در ماه اوت قانونی در این کشور به تصویب رسید که مدت مرخصی زایمان از ۱۲ هفته به شش ماه افزایش پیدا کرد و شامل تمامی بخش‌ها از جمله شرکت‌های خصوصی می‌شود.

فیلیپین: در اوایل سال جاری قانونی در این کشور به تصویب رسید که بر اساس آن مدت مرخصی مادران شاغل در بخش‌های خصوصی و دولتی به ۱۰۰ روز یا حدود ۳ ماه رسید.

کانادا: در این کشور زنان شاغل حداکثر ۱۷ هفته به مرخصی زایمان می‌روند. همچنین مادران می‌توانند از مرخصی زایمان و مرخصی والدین با هم استفاده کنند که در این صورت مدت مرخصی نباید از ۳۷ هفته فراتر رود.

استرالیا: طبق اعلام دپارتمان کار استرالیا مرخصی والدین شامل مرخصی زایمان، مرخصی پدر شدن و مرخصی فرزندخواندگی است. کارمندان زن و مرد اجازه دارند مدت ۱۲ ماه به مرخصی والدین بروند.

انگلیس: مرخصی قانونی زایمان در این کشور ۵۲ هفته است که ۲۶ هفته آن مرخصی زایمان معمول و ۲۶ هفته دیگر مرخصی زایمان مازاد در نظر گرفته می‌شود. همچنین میزان حقوق پرداختی به این افراد ۹۰ درصد میانگین درآمد هفتگی پیش از محاسبه مالیات و حق بیمه است.

اتریش: مرخصی زایمان در اتریش دوره منع کامل اشتغال برای مادر در نظر گرفته می‌شود که حقوق کامل فرد پرداخت می‌شود. این دوره از هشت هفته پیش از زایمان شروع و هشت هفته پس از تولد تمام می‌شود.