ناخدا دوم آریا شفقت ، جانشین فرماندهی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر دیشب در آیین روز جهانی دریانوردی گفت: قدرت دفاعی یک کشور مؤلفه‌های مختلفی دارد که قدرت نظامی یکی از آنها است و کشتی‌های تجاری، غیرتجاری و زیرساخت‌های دیگر قدرت یک کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: در زمان صلح یگان‌های نظامی بستر آرامش و امنیت را فراهم می‌کنند تا این رونق تجاری و اقتصادی شکل گیرد.

ناخدا دوم آریا شفقت ، با بیان اینکه بعد از 67 روز از دفاع مقدس عملیات مروارید انجام و دو سکوی عراقی را منهدم شد و موفقیت بزرگی برای ما بود، گفت: بیش از 10 هزار کشتی تجاری و نفتی را در زمان جنگ در جنوب کشور اسکورت کردیم و شهدای زیادی در این راه دادیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران نیز از سرمایه گذاری 55 میلیارد تومانی در بندر نوشهر خبر داد و گفت: در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر امسال در بخش های سیلو و انبار 55 میلیارد تومان سرمایه گذاری شد.

سیاوش رضوانی افزود: بخش گردشگری فرا‌ منطقه‌ای فعال و بخش گردشگری منطقه‌ای هم راه‌اندازی شد و این می‌تواند به رونق اقتصادی منطقه کمک قابل توجهی کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: سازمان جهانی کشتیرانی 165 عضو دارد که ایران در 28 کنوانسیون آن عضو است و این نشان می دهد کشتیرانی یک صنعت مهمی در حوزه دریانوردی است.