علیرضا کاملی اظهار کرد: با توجه به افزایش تولید گاز در سالهای آینده، حجم صادرات گاز به میزان چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

میزان برداشت گاز ایران از پارس جنوبی هم اکنون بیش از ٣٨٠ میلیون مترمکعب در روز است که این میزان قرار است تا پایان امسال و یا اوایل سال آینده به ٥٠٠ میلیون متر مکعب در روز برسد.

کاملی از تلاش برای افزایش سبد قراردادهای صادراتی خبر داد و گفت: مذاکره های مربوط به قراردادهای صادرات گاز در سطح بین الملل طولانی مدت است و الزاماتی را برای طرفین ایجاد می کند، در این زمینه شرکت ملی صادرات گاز ایران تلاش می کند تا تمام راه های ممکن را بررسی و محلی مناسب برای صادرات گاز تولیدی انتخاب کند.

بررسی گزینه‌های مختلف سوآپ گاز

کاملی از بررسی و مذاکره در مورد گزینه های مختلف برای انجام سوآپ گاز خبر داد و گفت: هم اکنون پیشنهاداتی در مورد سوآپ گاز ترکمنستان به ترکیه و کشورهای دیگر در حال بررسی است. حتی انتظار می رود که از این گاز بتوان برای انتقال به جنوب استفاده کرد.   

به گفته وی، هم اکنون ایران گاز تحویلی از آذربایجان را از طریق مرز آستارا دریافت و از طریق مرز جلفا به نخجوان سوآپ می‌کند.

به گزارش شرکت ملی نفت ایران، قرارداد سوآپ گاز جمهوری آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان در تاریخ ۵ اوت ۲۰۰۴ برای مدت ۲۰ سال بین شرکت ملی صادرات گاز ایران و طرف آذری منعقد و در سال ۲۰۰۵ اجرایی شد.

در هر یک از سال های ٢٠١٣ و ٢٠١٤ حدود ٤٠٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از آذربایجان به ایران برای تامین تقاضای گاز جمهوری خودمختار نخجوان ارسال شده است.

جمهوری خودمختار نخجوان بخشی از جمهوری آذربایجان است که مرکز آن شهر نخجوان است. در ۹ فوریه سال ۱۹۲۴ میلادی نخجوان به صورت جمهوری خودمختار تأسیس شد و با اعلام خودمختاری در ترکیب جمهوری آذربایجان قرار گرفت.

در واقع نخجوان در ترکیب کشور آذربایجان یک جمهوری خودمختار است که پیوستگی ارضی و جغرافیایی با پیکره اصلی خاک جمهوری آذربایجان ندارد. این جمهوری خودمختار همچنین از جنوب و شمال غربی با جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه و از شمال و شمال شرقی به جمهوری ارمنستان محدود شده است.

به علاوه نخجوان در جنوب قفقاز و شمال رود ارس واقع شده و طول مرزهای این جمهوری با «جمهوری ارمنستان» ۲۲۴ کیلومتر، «جمهوری اسلامی ایران» ۱۶۳ کیلومتر و «جمهوری ترکیه» ۱۲ کیلومتر است. مساحت این جمهوری خودمختار ۵۵۰۰ کیلومتر و شمار اهالی آن بیش از ۴۰۰ هزار نفر تخمین زده شده‌است.