به گزارش پارس به نقل از واحد مرکزی خبر، غلامرضا رضایی افزود: سال گذشته براساس ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی حداقل و حداکثر هزینه ها به ترتیب ۴.۵ و ۶ میلیون تومان بود که این مبلغ شامل بلیت هواپیما، هتل، تغذیه، تدارکات، حمل و نقل شهری و برون شهری بود.
 
وی با اشاره به حداقل و حداکثر هزینه حج تمتع امسال   از ۹ تا ۱۲.۵ میلیون تومان گفت: امسال ارز مرجع به ما تعلق نگرفته است و مجبوریم هزینه ها را با ارز مبادله ای پرداخت کنیم.
 
وی گفت: برای ارز مبادله ای نیز حدود ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان پرداخت می شود و این به معنای دو برابر شدن هزینه هاست.
 
معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت افزود: افزایش دو برابری قیمت نرخ ارز باعث افزایش گروه های قیمتی حداقل و حداکثر هزینه در حج امسال شده است.
 
وی گفت: هزینه های اسکان، خوراک و حمل و نقل   در مقایسه با سال گذشته تغییری نداشته است و تنها عامل افزایش هزینه ها، افزایش نرخ ارز است.
 
رضایی افزود: اگر بانک مرکزی ارز مرجع در اختیار ما قرار دهد حداقل و حداکثر هزینه حج تمتع امسال مانند سال گذشته   می شود.
 
وی با اشاره به این که مدت زمان حج تمتع ۲۹ تا ۳۲ روز است، گفت: مدت زمان عمره مفرده نیز ۱۲ روز است که هزینه آن بر اساس گروه های قیمتی و ایام خاص مانند ماه های رجب و شعبان تعیین می شود.
 
وی   افزود: هزینه ها و قیمت عمره مفرده نیز در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است، ولی به علت محدود بودن زمان، این افزایش برای زائران چندان محسوس نیست.
 
رضایی گفت: همچنین علاوه بر مدت زمان، برخی هزینه ها در حج تمتع وجود دارد که در عمره مفرده نیست.
 
وی درباره نحوه محاسبه سود سپرده ودیعه گذاران حج تمتع افزود: زائران مبلغ یک میلیون تومان در بانک ودیعه گذاری کرده اند که نرخ سود این ودیعه، بر اساس آخرین بخشنامه بانک مرکزی در این باره محاسبه و پرداخت می شود.
 
معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت افزود: میزان ودیعه سود سپرده به علاوه سود آن محاسبه و مابه التفاوت آن با گروههای قیمتی از زائران دریافت می شود.