حمید چیت چیان اظهار داشت: بحران آب در کشور بسیار جدی است و با توجه به رشد طبیعی مصرف سالانه از یک سو و کنترل نشدن مصارف بی رویه از سوی دیگر، به این بحران دامن زده می شود.

وی افزود: برای تأمین مطلوب آب در نقاط مختلف کشور نیاز به تکمیل طرح های متعدد زیربنایی داریم اما اقتصاد آب ناکارآمد است و در حالی که شرکت های آب و فاضلاب در شرایط ورشکستگی فعالیت می کنند، یعنی درآمدهایشان بسیار پایین تر از مخارجشان است، با بودجه های معمول دولتی نمی توان نیاز مالی پروژه های عمرانی بخش آب کشور را پوشش داد.

وزیر نیرو با اشاره به فعالیت های موثری که در جذب سرمایه های بخش خصوصی در اجرای برخی پروژه های آبی شده، گفت: نیاز پروژه های زیربنایی آب کشور هم در بخش تأمین آب شرب و هم در بخش جمع آوری و تصفیه فاضلاب بسیار زیاد است و بیش از هر چیز نیازمند اصلاح اقتصاد آب کشور هستیم تا به جای اعطای یارانه به بخش مصرف، دولت هر آنچه می تواند در بخش تکمیل طرح های زیربنایی هزینه کند.

این عضو کابینه دولت از انجام بررسی هایی در دولت برای جذاب تر شدن سرمایه گذاری در بخش آب کشور خبر داد و گفت: تلاش شده تا با تعریف مباحثی چون خرید تضمینی آب و خدمات و همچنین فراهم سازی شرایط اعطای تسهیلات به بخش خصوصی که خواهان سرمایه گذاری در بخش آب و آبفا است، نسبت به تسریع جذب سرمایه ها از بخش های غیردولتی اقدام کنیم اما باز هم این مسئله در دولت در حال بررسی است تا اگر ظرفیت هایی برای جذاب تر شدن شرایط سرمایه گذاری در بخش آب کشور وجود دارد، استفاده شود.

هم اکنون طرح های تعریف شده و در حال اجرای بخش آب و آبفای کشور نیازمند بیش از 150 هزار میلیارد تومان اعتبار است که ناکارآمد بودن اقتصاد آب و فعالیت شرکت های آب و فاضلاب در شرایط ورشکستگی، از چالش‌های عمده این بخش محسوب می شود.