حمید چیت چیان با تاکید بر اینکه تا پایان سال اطمینان داریم تمام 17طرح اقتصاد مقاومتی که برای این وزارتخانه مشخص شده است ، محقق خواهد شد ، افزود :‌ حتی بیش از 100 درصد از آنچه به عنوان وظایف وزارت نیرو در اقتصاد مقاومتی مشخص شده است ، جلوتر خواهیم رفت.

وزیر نیرو گفت : بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی باید تا پایان سال هزار و 800 مگاوات نیروگاه حرارتی وارد مدار می شد که تاکنون هزار و 400 مگاوات محقق شده است.

چیت چیان افزود : قرار است ساخت 7 هزار مگاوات نیروگاه جدید سیکل ترکیبی امسال آغاز شود که 3 سال برای بهره‌برداری از این نیروگاهها نیاز است و تاکنون 2 هزار و 80 مگاوات از این ظرفیت نیروگاهی در دست پیمانکار است و کارگاه آن فعال شده است که امیدواریم بقیه ظرفیت موردنظر نیز آغاز شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه امسال قرار است ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید حرارتی نیز با همکاری بخش خصوصی آغاز شود ، گفت :‌ از ابتدای سال تاکنون ساخت حدود 2 هزار و 500 مگاوات شروع شده است و امیدواریم تا پایان سال بقیه ظرفیت باقیمانده نیز آغاز شود.

چیت چیان درباره تعهد وزارت نیرو برای آبگیری و افتتاح سدها در سال اقتصاد مقاومتی افزود: تعهد ما این بود که امسال 14 سد افتتاح یا آبگیری شود که از ابتدای سال تاکنون 4 سد افتتاح شد که یک سد در استان لرستان و 3 سد دیگر استان کرمانشاه است.

وی با اشاره به اینکه در روزهای آینده شاهد افتتاح 3 سد دیگر خواهیم بود ، گفت : ‌ تعدادی از این طرحها در شهریور ماه افتتاح خواهد شد بنابراین در این مسیر هم خوب جلو می رویم.

وزیر نیرو درباره بستن چاه های غیرمجاز که یکی از اهداف طرحهای اقتصاد مقاومتی است، گفت : این موضوع آسیب بسیار جدی به کشور وارد می کند و قرار است بر اساس طرح اقتصاد مقاومتی 20 هزار چاه غیرمجاز امسال مسدود شود که تاکنون 4 هزار و 800 چاه غیرمجاز در تمام استانهای کشور بسته شد و بقیه طرح در حال اجراست.

چیت چیان همچنین درباره چاه های کشاورزی مجاز نیز گفت: قرار است 50 هزار کنتور برقی هوشمند بر روی این چاه ها نصب شود که امکان کنترل برداشت آب از چاهها فراهم می شود و همچنین نصب 7 هزار کنتور حجمی هوشمند که دبی آب را می تواند اندازه بگیرد از طرحهای در حال اجراست.

وی افزود: از این تعداد بیش از دو هزار کنتور نصب شده است که در ماههای اول سال بیشتر مشغول تجهیز و مذاکره با کارخانه های تولید این کنتورها برای عقد قرارداد بودیم که امیدواریم تا پایان سال این طرح نیز به طور کامل اجرا شود.

وزیر نیرو همچنین درباره میزان تلفات برق درباره شبکه توزیع برق گفت:‌ تلفات برق در شبکه های توزیع بیش از 15 درصد بود که در پایان سال گذشته به 11.4 درصد رسید و در ماههای ابتدای سال جاری تلفات به 10.7 درصد کاهش یافت و امیدواریم تا پایان امسال تلفات برق تک رقمی شود و به کمتر از 10 درصد برسد.

*اجرای 145 طرح آبی با مشارکت بخش خصوصی آغاز شد

وزیر نیرو گفت: تاکنون 145 طرح با مشارکت بخش خصوصی در بخش آب شروع شده که نیمی از آنها نیز به بهره برداری رسیده است.

حمید چیت چیان با اشاره به اینکه بخش آب کشور نیاز به سرمایه گذاری سنگینی دارد که همه این سرمایه گذاری ها را دولت نمی تواند انجام دهد ، افزود: یکی از سیاست های جدی دولت و وزارت نیرو استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرح هایی آبی مانند ساخت آب شیرین کن ها و احداث شبکه های فاضلاب و تصفیه خانه های آب و فاضلاب است.

وی با اشاره به امضاء قرارداد 22 طرح در صنعت آب کشور با مشارکت بخش خصوصی گفت: سرمایه گذار یکی از این طرح ها خارجی است و 21 طرح دیگر با همکاری سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی اجرا خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه اجرای این طرح ها 15 تا 20 سال زمان نیاز دارد تا به نتیجه برسد ، افزود: برای بخش خصوصی بسیار مهم است که دولت و وزارت نیرو به تعهدات سالانه خود در قبال سرمایه گذار بخش خصوصی عمل کند.

چیت چیان تاکید کرد: معاون اول رئیس جمهور ضمانت طرح های بخش آب را در اولویت قرار داده است و امیدواریم با توجه  به اینکه زمینه خوبی برای فعالیت سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در ایران وجود دارد ، شاهد مشارکت بیشتر آنها باشیم.

وی گفت: گاهی اوقات این سوال پیش می آید که آیا سرمایه گذار خارجی تجهیزات مورد نیاز طرح را از خارج وارد می کند اما  این طور نیست بخش خصوصی خارجی سرمایه گذاری می کند و در میدان رقابت تلاش می کند هزینه کمتری برای تجهیزات بپردازد و چون توانمندی داخلی خوبی در تولید تجهیزات داریم اغلب این سرمایه گذاری ها برای تأمین تجهیزات از تولید کنندگان داخلی استفاده می کنند چون هزینه کمتری دارد.

وزیر نیرو تاکید کرد: برخی تولید کنندگان ایرانی در مناقصات بین المللی شرکت می کنند و خیلی وقت ها نیز برنده مناقصه می شوند ، بنابر این طبیعی است که هزینه آنها در کشور کمتر خواهد بود و برای سرمایه گذار خارجی مقرون به صرفه است که از تولیدات داخلی استفاده کند.

چیت چیان درباره مهمترین طرح هایی که روز  شنبه در حوزه آب و فاضلاب قرارداد آن با بخش خصوصی منعقد شد ، گفت: تکمیل شبکه فاضلاب شهر نجف آباد که حدود 120 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و در طول 20 سال اخیر این طرح با سرمایه گذاری دولت فقط 8 درصد پیشرفت داشته ،  قرار است با همکاری بخش خصوصی در طول دو سال به نتیجه برسد.

وی طرح مهم دیگر از میان 22 قرارداد امضاء شده را ساخت شبکه فاضلاب چند شهر استان یزد و روستاهای اطراف آن شهرها اعلام کرد : این طرح حدود 60 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه همه طرح های آب و فاضلاب در همه جای کشور مهم است و دشوار است که بگوییم کدام شهر در اولویت قرار دارد ، ابراز امیدواری کرد: با زمینه سازی خوبی که برای بخش خصوصی در اجرای طرح های آب شده است شاهد موفقیت های بزرگتری در این صنعت باشیم.