غلامرضا بستان منش یکی از ضرورت‌های تهیه سند جامع خدمات اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از ضرورت‌های تهیه سند جامع خدمات اجتماعی، آگاهی از وضعیت ارائه خدمات و امکانات رفاهی به کارگران در بنگاه های اقتصادی است.

 وی ادامه داد: در این راستا، از نتایج به دست آمده بر اساس بررسی های میدانی (30000 بازدید) واحدهای اقتصادی و ارزیابی نحوه ارائه خدمات رفاهی و روش های مرسوم آنان نشان می دهد که خدمت رسانی و ارائه خدمات رفاهی استاندارد نیست و این موضوع موجب گردیده هم از سوی کارگران نارضایتی دریافت خدمات رفاهی ایجاد شود و هم اینکه کارفرمایان بهره وری مورد انتظار خود را تحقق یافته نبینند. لذا براساس این موضوع اداره کل امور اجتماعی وزارت متبوع درصدد آن برآمد که اقدام به مدل سازی و استاندارد سازی خدمات رفاهی در حال ارائه واحدهای اقتصادی نماید.

بستان منش گفت؛ به منظور ارتقای کمی و کیفی امکانات و خدمات رفاهی کارگران و فراهم نمودن زمینه ایجاد مدیریت خدمات رفاهی با نگاه انسجام‌بخشی و سازماندهی مناسب‌تر، گستردگی و مطلوبیت خدمات رفاهی و چگونگی استفاده از ظرفیت ها و ایجاد بسترهای رفاهی انگیزشی کارگران طرح مدل سازی ، استاندارد سازی و روش سازی ارائه خدمات رفاهی کارگران برای ارتقاء سطح خدمات اجتماعی کارگران در کشور با نگاه تلفیقی آکادمیک و تجربه میدانی، در واحدهای اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: به جهت تحقق این امر ، ضمن تنظیم دستورالعمل‌های لازم و با هماهنگی های انجام شده ، کلیه واحدهای اجرایی استانی، مبادرت به تشکیل کمیته های تخصصی با حضور اساتید دانشگاه ها و مدیران واحدهای اقتصادی پیشرو نموده اند و شناسایی و معرفی خدمات رفاهی در سه قالب (بی هزینه ‹‹Without cost ›› – کم هزینه ‹‹ Low cost ›› – هزینه بالا ‹‹ High costs ›› ) برای واحدهای تولیدی با شرایط اقتصادی متفاوت به جهت ارائه بهترین خدمات رفاهی نسبت به شرایط واحد را بررسی خواهند نمود.

پس از جمع آوری نظرات کمیته های تخصصی استان‌ها ، تشکیل کمیته ای در سطح ملی و با نگاه کلان با حضور واحدهای اقتصادی فعال و اساتید دانشگاه به جهت استاندارد سازی خدمات رفاهی در دستور کار قرار خواهد گرفت و در نتیجه مدلی هایی موفق و مؤثر با همراهی کارفرمایان و کارگران و اساتید دانشگاه تنظیم و ارائه خواهد شد.

وی افزود؛ بر این اساس تاکنون در 15 استان کشور با حضور نمایندگان بیش از80 بنگاه اقتصادی و 60 نفر از اساتید دانشگاهی و اعضای هیات علمی در رشته های مختلف و مرتبط، جلسات تخصصی تشکیل و نسبت به احصای مدلهای مختلف اقدامات کارشناسی را تحقق بخشیده اند.