با کاهش امیدواری ها نسبت به ثمربخش بودن اقدام تولید کنندگان به منظور مقابله با مازاد عرضه، قیمت نفت از بالاترین رقم یک هقته اخیر که در جلسه قبل به ثبت رسیده بود، پایین تر آمد و به 47 دلار رسید.

عربستان و روسیه روز دوشنبه توافق کردند که در بازار جهانی نفت با یکدیگر همکاری کنند. کانامه گوکون، تحلیلگر بازار نفت گفت: «همکاری دو کشور قابل درک است.»

وی افزود: «اما زمانی که تولید نفت کاهش یافت، دیگر تولید کنندگان منتفع خواهند شد. همچنان این سوال مطرح است که آیا آنها می توانند برای دوره ای پایدار تولید خود را کاهش دهند.»

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه نوامبر امروز با 32 سنت کاهش به 47 دلار و 31 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه اکتبر نیز با 60 سنت افزایش نسبت به پایین ترین رقم روزجمعه به 45 دلار و 4 سنت رسید. دیروز بازار آمریکا به دلیل روز کارگر تعطیل بود.

قیمت نفت به نصف رقم اواسط سال 2014 رسیده و موجب کاهش درآمد کشورهای تولید کننده رسیده است. اوپک و روسیه اوایل امسال تلاش کردند با توافق بر سر فریز نفتی، مازاد عرضه را مهار کنند، اما این توافق به دلیل تنش ها بین ایران و عربستان شکست خورد.

کشورهای عضو اوپک و تولید کنندگان غیر عضو این سازمان نظیر روسیه قرار است طی روزهای 26 تا 28 سپتامبر نشستی غیررسمی را در الجزایر برگزار نمایند.

ایران که پس از لغو تحریم ها در حال افزایش صادرات نفت خود است، از مشاکرت در طرح ماه آوریل فریز نفتی خودداری کرده بود. عربستان اصرار داشت که ایرن هم در این طرح شرکت کند.

منابع صنعتی و منابعی در درون اوپک می گویند، ایران اکنون تمایل بیشتری به دستیابی به توافقی با سایر تولید کنندگان پیدا کرده است.