به گزارش پارس به نقل از (ایسنا) در حال حاضر ۱۹۶ مسیر پروازی داخلی در کشور ارتباط بین شهرهای مختلف را برقرار می کند.

این مسیر ها توسط هواپیماهای شرکت های هواپیمایی مختلف به یکدیگر متصل شده تا مسافران در حداقل زمان ممکن بتوانند نقاط مختلف کشور پهناورمان را زیر پا بگذارند.

با توجه به گستردگی جغرافیایی ایران، سریع ترین راه ممکن برای سفر استفاده از حمل و نقل هوایی است؛ تا قبل از ۱۴ آبان سال ۹۱ این امکان با نرخ کمتری برای متقاضیان سفرهای هوایی فراهم بود اما در پی نوسانات شدید نرخ ارز و افزایش یکباره آن طی نیمه اول سال گذشته، درخواست های مکرر ایرلاین های ایرانی موجب افزایش میانگین ۷۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما در مسیر های داخلی شد.

افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی کشور بین ۶۵ تا ۷۵ درصد با توجه به مسیر های مختلف تصویب و از سوی شورای عالی هواپیمایی کشوری ابلاغ شد.

هرچند ایرلاین های داخلی افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما را خواستار بودند تا شاید دخل وخرج شان با هم جور شود اما سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش بیش از ۷۵ درصدی موافقت نکرد. این میزان افزایش، رکوردی بی سابقه در زمینه ی افزایش نرخ بلیت در بخش های مختلف حمل و نقل کشور را به ثبت رساند.

نرخ مصوب بلیت پرواز های داخلی درجه اکونومی در ۱۹۶ مسیر پروازی داخلی در آبان ماه سال گذشته تصویب و ابلاغ شد.

بر اساس فهرست ابلاغ شده سازمان هواپیمایی، ارزان ترین بلیت هواپیما ۹۲ هزار و ۲۰۰ تومان و گران ترین بلیت ۲۶۸ هزار و ۶۰۰ تومان است.

طبق آخرین نرخ گذاری بلیت هواپیما، مسیر هایی هم چون بندر عباس _ چابهار، تهران _ شاهرود، رشت _ اردبیل و کرمان _ بوشهر به عنوان ارزان ترین مسیر هوایی، ۹۲ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت دارد.

هم چنین گران ترین مسیر پروازی در داخل کشور مربوط به مسیر چابهار _ ارومیه به قیمت ۲۶۸ هزار و ۶۰۰ تومان است. نرخ بلیت مسیر ارومیه _ قشم نیز ۲۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان و بلیت مسیر پروازی تبریز _ قشم ۲۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می رسد.

و با توجه به اینکه این نرخ مربوط به یک سر پرواز است، هزینه رفت و برگشت در این مسیرها دو برابر می شود؛ به عنوان نمونه مسافر مسیر پروازی چابهار _ ارومیه باید ۵۳۷ هزار و ۲۰۰ تومان بهای حمل و نقل بپردازد.

در پی افزایش چشمگیر نرخ بلیت هواپیما طی پنج - شش ماه اخیر شبکه حمل و نقل هوایی کشور با کاهش استقبال مسافر مواجه شده است؛ آنچه که مسئولان این بخش بارها به آن اذعان کرده اند.

کاهش تعداد مسافران هواپیما در حالی است که مسافران برای نوروز امسال به سمت حمل و نقل در بخش های ریلی و زمینی روی آوردند. همچنین مسافرانی که چندان عجله ای برای سفر ندارند، ترجیح می دهند مسیر تهران _ شیراز را با قطار درجه یک چهار تخته و با بلیت ۴۰ هزار تومانی طی کنند تا این که بخواهند با قیمت ۱۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان بلیت هواپیما تهیه کنند.

همچنین مسیر تهران – مشهد با قطار تندرو ۴۰ هزار تومان طی می شود در حالیکه برای سفر هوایی در این مسیر باید بیش از سه برابر یعنی ۱۳۱ هزار تومان هزینه کرد.

مسافرانی که قبل از افزایش چشمگیر قیمت در بخش هوایی، نرخ سفرهای هوایی را نرخ دیگر بخش های حمل و نقل مقایسه نمی کردند این روزها تنها اگر در مضیقه زمانی باشند، سراغ آژانس های هوایی و بلیت هواپیما می روند.