به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در حالی انجمن تولیدکنندگان سیمان حجم صادرات سیمان و کلینکر کشور را در سال گذشته بالغ بر ۱۳.۶ میلیون تن اعلام کرده که گمرک آمار صادرات این حوزه را در بهترین حالت ممکن ۱۱.۸ میلیون تن برآورد کرده است.

همچنین به صورت تفکیک شده بین آمار صادرات سیمان و کلینکر انجمن تولیدکنندگان سیمان و گمرک تناقض وجود دارد. به طوری که صادرات کلینکر ۱۳۹۱ از سوی انجمن ۱.۷ میلیون تن اعلام شده در حالی این رقم از سوی گمرک حدود یک میلیون تن تخمین زده شده است. همچنین صادرات سیمان نیز از سوی انجمن و گمرک به ترتیب ۱۱.۸ و ۱۰.۷ میلیون تن اعلام شده است.

پیشتر یک عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیمان در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اختلاف بر سر تعیین ارزش سیمان صادراتی بین تولیدکنندگان سیمان و گمرک گفته بود که" ارزش سیمان صادراتی در اظهارنامه های صادراتی از سوی گمرک بسیار بالا لحاظ شده و در هر تن بین ۳۵ تا ۴۰ دلار با ارزش واقعی سیمان صادراتی متفاوت است. گمرک رقم صادراتی سیمان در نقطه صفر مرزی را هر تن حدود ۸۵ دلار اعلام کرده که نزدیک واحد به مرز تنی بیشتر از ۳۵ تا ۴۰ دلار نمی فروشد. "

تناقض آماری درباره صادرات سیمان کشور در حالی بدست آمده که گمرک ایران همواره بر درستی آمار خود تاکید کرده است. در این بین باید دید آیا انجمن سیمان که در سال گذشته چندین بار تغییر مدیریت را تجربه کرد در ارائه آمارش درست عمل کرده است یا خیر؟

گمرک ایران در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که صادرات سیمان و کلینکر کشور در سال ۱۳۹۱ به ۱۱.۸ میلیون تن به ارزش تقریبی ۹۳۲ میلیون دلار رسید.