نشست خبری محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به مناسبت هفته دولت آغاز شد.

نعمت زاده در این نشست تصریح کرد: معتقدیم توافق 5+1 جدی بوده است، طرفین هم آن را جدی گرفته اند و عیناً به مفاد آن عمل شده است.

وی با اشاره به اینکه مردم باید ٣سال فعالیت دولت را قضاوت کنند، گفت: برای دولت و رئیس جمهور این ملموس است که یکی پس از دیگری برنامه ها تحقیق پیدا کرده است.

وی افزود: گاهی در برخی از رسانه ها گفته می شود چند ماه از امضاها گذشته اما هنوز همکاری به مرحله اجرا نرسیده که باید بگویم ما 10 سال است که قطع ارتباط داشتیم. این در حالی است که مقررات و قواعد بین المللی و سیستم بانکی تغییر کرده است. به همین منظور باید خود را با این مقررات هماهنگ کنیم که این موضوع زمان بر است.

وزیر صنعت اضافه کرد: به عنوان نمونه در یک همکاری در بخش خودرو اعمال تحریم ها باعث شد تا همکاری ها متوقف شود. از یک طرف ما اعلام می کردیم که این قطع ارتباط به ما ضرر وارد کرده است از طرف دیگر طرف خارجی می گفت ما قطعات را تولید کرده ایم و با توقف همکاری با ضرر زیادی روبه رو شده ایم . برای حل این اختلافات حدود ٥ تا ٦ ماه زمان صرف کردیم و داشتیم اختلافات 10 ساله را برطرف می کردیم.

نعمت زاده با اعلام اینکه اجرای توافقات زمان بر بوده و باید مشکلات بانکی را برطرف کنیم،گفت: ممکن است شرکت ها در اجرای توافقات با یکدیگر اختلاف نظر داشته و حتی به دادگاه بروند اما این امر ربطی به برجام ندارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به جز آمریکا  واحدهای صنعتی مشکلی برای مذاکره با شرکت های خارجی ندارند، تصریح کرد: امیدواریم با تعاملات لازم مشکلات بانکی هم در عرصه بین المللی مرتفع شود. البته در سه سال اخیر 3.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی توسط هیات عالی سرمایه گذاری خارجی مصوب شده است. حتی در ٦ماهه اخیر 1.5 میلیارد دلار در بخش صنعت سرمایه گذاری شده است.

وی در واکنش به بیان برخی صحبت ها مبنی براینکه رکود پدر  صنعت را در آورده و چرخ کارخانجات خوابیده  است،افزود: برخی از کارخانجات از 10 سال پیش متوقف شده اند و این البته طبیعی است چراکه اگر واحد تولیدی نتواند خود را به روز کرده و اقدام به تولید محصول کند محکوم به خارج شدن از بازار است. به عنوان نمونه تعطیلی کارخانه ارج اخیرا مطرح شده که برای احیای این واحد تولیدی ٣ گروه سرمایه گذاری درخواست سرمایه گذاری در این کارخانه را مطرح کرده اند که این موضوع در حال بررسی است.

*واکنش نعمت زاده به اظهارات ترکان

وزیر صنعت در واکنش به صحبت های ترکان که در برنامه تلویزیونی انتقاداتی به وی مطرح کرده بود، گفت: یک برادر خوب حرفی زده خود باید پاسخگو باشد. البته من به عنوان برادر کوچکتر گله ای از او ندارم. من فکر می کنم آنقدر سوال پیچ شده که در نهایت عصبانی و از کوره در رفته است.

وی در رابطه به اینکه آقای ترکان گفته که آقای نعمت زاده کارهایی کرده که خجالت می کشم آنها را بگویم، گفت: از خودشان بپرسید.

وزیر صنعت در ادامه صحبتهای خود در خصوص رشد منفی صنایع کشور گفت: در سال 91 رشد صنایع 10- بود که این رقم در سال 93 به 5.6 رسید و در سال گذشته نیز میزان رشد صنعتی کشور صفر بود.

وی افزود: به خاطر رکود و کاهش نرخ تورم رشد صنایع متوقف شده است البته باید توجه داشت که کاهش تورم برای کشور لازم بود اما این امر مشکلاتی برای صنایع ایجاد کرد.

نعمت‌زاده گفت: بر اساس آمار گرفته شده از گمرکات کشور در چند ماه ابتدایی سال جاری صنایع کشور 4.2 درصد رشد داشته است.