پایگاه خبری تحلیلی «پارس» - «دکتر الیاس نادران» نماینده دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگویی اختصاصی با «پارس» در واکاوی چرایی عدم مقابله دولت با حقوق نجومی، دستاوردهای محقق نشده برجام و اقدامات دولت در سال پایانی خود گفت:

پارس: آقای نوبخت، سخنگوی دولت در یکی از اظهارات خویش در رابطه با حقوق نجومی بیان کرده اند که «صفدر حسینی» یکی از ذخایر نظام و امانت‌دار بزرگ کشور است! این اظهارات در حالی بیان می شود که ایشان از مدیران با حقوق نجومی است؛ به نظر حضرت‌عالی چرا دولت این افراد را ذخیره نظام می داند و ضمن تحسین آن ها، انگیزه مقابله با ایشان را ندارد؟

مسئولان دولتی در رابطه با مبارزه با دست‌درازی به بیت‌المال و حمایت از هم‌حزبی‌ها دچار تناقض شده اند. آثار آن دستور شدید و غلیظ آقای رئیس‌جمهور بعد از پنجاه روز چه شد؟ به نظر می‌رسد دولت مردان در مبارزه با فساد جدی نیستند.

پارس: نظر حضرت‌عالی در رابطه با گفت‌وگوی تلویزیونی آقای روحانی چیست؟ چرا رئیس جمهور بمانند سه سال گذشته دستاوردهای برجام را مطرح می کند؟ رئیس جمهور پیش‌ازاین برجام را به حل همه مشکلات اقتصادی حتی آب خوردن ربط داده بود؛ ولی حالا از دور کردن سایه جنگ بحث می کند، نظر حضرت‌عالی دراین‌باره چیست؟

دولت مردان نیز خود از ابتدا می دانستند که از قبل برجام گشایشی حاصل نخواهد شد. تناقضات داخلی راهبرد اقتصادی دولت هم مانع از حرکت مؤثر دولت در استفاده از ظرفیت های داخلی شده است. نرخ رشدهای کمتر از یک درصد و افزایش نرخ بیکاری و تعمیق رکود به‌ویژه در حوزه صنعت از این سردرگمی حکایت دارد. واقعیت این است که حداکثر پانزده درصد از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها است و غالب آن متأثر از ضعف مدیریتی، مشکلات ساختاری و بی‌ارادگی مسئولان دولتی است.

آقای رئیس‌جمهور به همین جهت ماه ها است که حرف جدید و جدی در حوزه اقتصادی ندارد. ببینید در این سه سال کدام پیش-بینی دولت در رابطه با نرخ رشد تولید ناخالص داخلی درست درآمد؟ امسال وضع از متوسط سه سال گذشته بدتر است.

پارس: به نظر شما دولت در یک سال آخر به چه اقداماتی در جهت رأی آوری در انتخابات ریاست جمهوری آتی دست خواهد زد؟

بر اساس تجربه سه سال گذشته برداشت از دارایی‌های نقد  نشده دولت و افزایش ذخایر بانک مرکزی و نرخ تسعیر ارز و سهام عدالت و مجموعه ای از اقدامات سطحی، زودگذر و تسکین بخش با آثار مخرب بلندمدت اقتصادی ازجمله اقدامات دولت خواهد بود.