پارس: پس از انتشار گزارش آیا ایران خودرو ورشکست شده است؟   روابط عمومی ایران خودرو جوابیه ای منتشر کرد. پاسخ سایت خبری - تحلیلی پارس را به این جوابیه بخوانید:

 

پاسخ سردبیر پارس به روابط عمومی ایران خودرو

مدیریت محترم روابط عمومی ایران خودرو

با سلام و تحیت

پیش از آن که پاسخ جوابیه شما را تنظیم کنم ابتدا از لحن نامه شما به یک رسانه گلایه مندم چرا که سوال اولین گام برای بررسی عملکرد هر نهادی است و باید تاکید کنم که تا سوالی پیش نیاید نمی توان مثبت یا منفی بودن عملکرد مدیران یک سازمان را بررسی کرد و تنها کسانی از طرح سوال نگران هستند که خود نیز نسبت به عملکرد خود اطمینان نداشته و یا نگران آن باشند. در ذیل پاسخ جوابیه شما ارایه شده که جهت تنویر افکار عمومی بر روی خروجی سایت پارس نیوز نیز قرار می گیرد:

۱-جهت اطلاع مدیران روابط عمومی ایران خودرو باید بگویم که اخلاق حرفه ای خبرنگاری این نیست که سیاه نمایی کرده و عملکرد منفی یک شرکت را مثبت نشان دهند بلکه اعلام واقعیت بدون کم وکاست وظیفه رسانه ها است. اینکه اگر رسانه ای عملکرد شما را در بوته نقد گذاشته و ضعف های شما را نمایان کند با چنین لحنی مورد خطاب قرار گیرد نشان دهنده عدم نقد پذیری مدیران آن شرکت بوده و لازم است تا در ایران اسلامی خود را برای احترام به رکن چهارم دموکراسی آماده کنید.

 

۲- حضرت عالی فرموده اید که مطلب سراسر کذب است و طرح این سوال که" آیا ایران خودرو ورشکست شده است؟ " را در مقام قضاوت دیده اید؛ حال اینکه طرح سوال به معنی قضاوت نیست بلکه مخاطب بر اساس اطلاعات منتشر شده در خبر خود قضاوت می کند که شرکت یاد شده ورشکست هست یا خیر. ادعا کرده اید که بنده به عنوان خبرنگار حوزه بازار سرمایه اطلاعات کافی نداشته ام، اما شما که اطلاعات کافی دارید بفرمایید زمانی که قیمت یک سهم از ارزش اسمی آن (۱۰۰ تومان) پایین تر می آید، بر اساس دفاتر حسابرسی آن شرکت چه نامیده می شود؟ آیا جز نام زیان ده و ورشکسته بر آن می گذارند؟

جهت اطلاع مدیر روابط عمومی ایران خودرو عرض می کنم که ارزش سهام شرکت ایران خودرو امروز (پنج شنبه ۲۹ فروردین) ۸۷ تومان است. در چنین وضعیتی شما آن را چه می نامید؟ بازهم تاکید می کنم که در گزارش منتشر شده در پارس نیوز تنها سوال مطرح شده و قضاوتی صورت نگرفته است زیرا بر خلاف بسیاری از روابط عمومی ها، مدیران پارس نیوز معتقدند که مخاطب خود به خوبی می تواند قضاوت کند و نیازی به تصمیم سازی برای مردم نیست.

 

۳-فرموده اید که تعطیلی برخی خطوط تولیدی در ایران خودرو زائیده ذهن نویسنده بوده و صحت ندارد؛ اما ای کاش قبل از تنظیم پاسخ سری به خط تولید رانا و سمند می زدید.

۴-روابط عمومی ایران خودرو گویا خبر را خود نخوانده و بر اساس شنیده ها جوابیه تنظیم کرده است چرا که نگارنده خبر صادرات ۵۵ هزار دستگاه خودرو را زیر سوال نبرده است بلکه متن خبر تاکید دارد که ایران خودرو در حالی که خودروهای خود را پیش فروش کرده و هنوز نتوانسته است بسیاری از خودروهای پیش فروش شده را تحویل دهد، اقدام به صادرات می کند، سوال ما این است که آیا احترام به حقوق مصرف کننده داخلی که با اعتماد به شما، سرمایه خود را در اختیارتان گذاشته است مهمتر بوده و یا توسعه صادرات و گسترش بازار خارجی؟

۵-فرموده اید که عدم تحویل خودرو به دلیل" کمبود نقدینگی، نوسانات نرخ ارز، افزایش ۱۰۴ درصدی قیمت مواد اولیه، عدم تخصیص تسهیلات مصوب کارگروه تولید که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزارشد، عدم تخصیص ارزمرجع و مبادله ای به خودرو سازان ازجمله ایران خودرو با استفاده از ارز آزاد توانستند تولید را سر پا نگه دارند" در پاسخ شما به چند نکته اشاره می کنم اول اینکه اگر نیمی از صادرات سال گذشته در اختیار ایران خودرو بوده باشد و با توجه به ارزش ۵ هزار دلاری هر خودرو صادراتی، سال گذشته ایران خودرو حداقل درآمد ارزی بالای ۱۰۰ میلیون دلار در اختیار داشته است.

این مبلغ برای تولید خودرو در کشور کافی نیست؟ به خصوص خودروهایی مانند سمند و رانا که شما مدعی هستید تولید ملی بوده و کمترین وابستگی به خارج را دارد. ایران خودرو بخش قابل توجهی از سهام یک بانک را در اختیار داشته و رییس هیات مدیره آن بانک، مدیر عامل ایران خودرو است، بنابراین در تامین نقدینگی به ویژه نقدینگی ارزی مشکل چندانی پیش روی ایران خودرو نبوده است. علاوه بر این نگاهی به رقم سهامی که ایران خودرو از آن بانک در اختیار دارد نشان می دهد که اگر شما رسالت خود را تولید و ارایه خدمات به مردم می دانستید با آن مبلغ به سادگی مشکل نقدینگی شما رفع می شد.

۶- پارگراف اول متن نه نقدی بر عملکرد ایران خودربلکه نقدی بر عملکرد دولت است که چرا در این شرایط دشوار اجازه داده است یک میلیارد دلار هزینه برای واردات خودرو انجام شود در حالی که با آن مبلغ می توانست صنایع داخلی را احیا کند.

۷- توصیه می کنم قبل از تنظیم جوابیه به متن خبر دقت کنید، در متن خبر آمده" اخیرا نماد ایران خودور از تابلو بورس حذف شده است آنهم پس از سقوط ارزش سهام این شرکت به زیر ۱۰۰ تومان" شما کدام بخش از این متن را تکذیب کرده اید؟ آیا نام ایران خودرو در هفته مذکور بر روی تابلو ها نمایش داده شده و نویسنده به دروغ گفته نام ایران خودرو روی تابلو درج نشده است؟ یا با کاهش قیمت سهام ایران خودرو به زیر ۱۰۰ تومان مشکل دارید؟ ارزش سهام که در حال حاضر ۸۷ تومان است پس تکذیبیه شما به کدام بخش مربوط است. در ضمن در ادامه آمده است که سازمان بورس عدم ارایه دفاتر و اسناد خاصی را علت حذف نماد می داند و این به معنای تایید خبر حذف نماد از روی تابلو بورس است هر چند شما نیز در جوابیه خود حذف نماد ایران خودرو از روی تابلو را پذیرفته اید.

۸- فرمودید که: " اگر شما سندی مبنی بر اعطای یک ریال بودجه عمومی در سال های اخیر به ایران خودرو در دست دارید ارائه کنید تا ایران خودرو نیز دریافت این کمک ها یا هزینه ها را پیگیری کند" در پاسخ به این سوال نیز همین بس که سال گذشته شما ۲۳ هزار دستگاه رانا پیش فروش کرده اید و اکنون تنها ۹ هزار دستگاه آن را تحویل داده اید. به خبر" تولید رانا متوقف شد" منتشر شده در این همین رسانه مراجعه کرده و درد و دل مخاطبان سایت را در بخش نظرات بخوانید. این ۲۳۰ میلیارد تومانی که از پیش فروش رانا به دست ایران خودرو رسید جزء بیت المال نیست. فردی که سال گذشته ۱۰ میلیون تومان به شما داده است در آن تاریخ با ۱۶.۵ میلیون تومان می توانست یک ۲۰۶ از خود ایران خودرو خریداری کند و یا ال ۹۰ ساخت شرکت شما را سوار شود اما اکنون چه؟ این سرمایه گذاری برای مشتری شما چه سودی داشت جز اینکه یا باید صبر کند تا شما هر زمان که توانستنید رانا را ۳۰ میلیون تومان به آن تحویل دهید و یا اینکه پول خود را با ۲۰ یا ۲۵ درصد سود تحویل گیرد؟ آیا این مفهوم مشتری مداری شماست؟ اگر این عمل سوء استفاده از بیت المال نیست شما بر آن چه نامی می گذارید؟

۹- فرموده اید که" ایران خودرو دومین شرکت سود ده کشور در سال ۹۱ معرفی شده است" در پاسخ به این سوال همین بس که یادآوری کنم ارزش سهام ایران خودرو در بورس ۸۷ تومان است و هر تحلیل گری که اندک اطلاعاتی از اقتصاد داشته باشد می داند که ایران خودرو زیان ده است و نیازی به اثبات آن نیست.

۱۰- گفته اید که: " اگر برخی و نه بسیاری از خطوط تولید محصولات ایران خودرو به دلایل غیر کاری و غیر تولیدی متوقف شده در اسرع وقت اطلاع رسانی کنید، تا مدیران ایران خودرو نیز در جریان امر قرار گرفته و نسبت به رفع آن اقدام کنند" ؛ این روش فرافکنی دیگر جواب گوی افکار عمومی نبوده و نیست اما برای اینکه سوال شما بی پاسخ نماند توصیه می کنیم مدیران ایران خودرو سری به خط تولید رانا و سمند بزنند. در ضمن نگاهی به نمازخانه این دو سالن نیز برای افزایش اطلاعات مدیران ایران خودرو توصیه می شود.

۱۱- فرموده اید: " آیا با ظرفیت تولید بسیار پائینی که شما مدعی شده اید، آمار تولید محصول در ایران خودرو در سال گذشته و بدون همکاری پژو ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. " در پاسخ به این سوال باید بگویم ظرفیت پایین یعنی تولید بیش از یک میلیون خودرو در سال ۹۰ به ۴۵۰ هزار دستگاه در سال ۹۰ رسیدن؛ شما نام دیگری بر آن می گذارید؟

با سپاس از صبر مخاطب

سردبیر پارس نیوز